Dlaczego firmy upadają? Według statystyk 8 na 10 firm upada w ciągu pierwszych osiemnastu miesięcy działalności. Na początku 2016 roku w Polsce toczyło się ponad 400 postępowań upadłościowych, a w 2015 roku było ich 750. Dlaczego tak trudno utrzymać się na rynku? Oto najczęstsze powody upadłości przedsiębiorstw.

więcej

Przedsiębiorco, jeśli:

  • masz problemy z zadłużeniem wobec ZUS
  • chcesz skorzystać z ulgi
  • chcesz poznać, jakie są możliwość rozłożenia Twoich zobowiązań na raty lub wstrzymać prowadzone wobec Ciebie postępowanie egzekucyjne
  • starasz się o umorzenie należności

dowiedz się, na jaką pomoc możesz liczyć, aby spłacić zadłużenie oraz zachować lub odzyskać płynność finansową.

Wszelkie informacje znajdziesz pod adresem: http://www.zus.pl/firmy/ulgi/umorzenia

Czy można zauważyć oznaki nadciagającego kryzysu? Jakich symptomów właściciel firmy nie powinien bagatelizować? Na to pytanie stara się odpowiedzieć Maciej Sasin, konsultant rozwoju organizacji, w artykule „Niepokojące oznaki nadchodzącego kryzysu, których nie powinna bagatelizować firma rodzinna” zamieszczonym w najnowszym numerze magazynu Relacje.

Wbrew temu co sugeruje tytuł, większość opisanych zjawisk dotyczy każdej firmy, nie tylko tej o rodzinnym charakterze.

Zapraszamy do lektury!   

Porażka to nieodłączna cecha prowadzenia biznesu. O tym, że warto pomagać przedsiębiorcom podnieść się po porażce mówi Jadwiga Emilewicz, Wiceminister Rozwoju, omawiając założenia Polityki Nowej Szansy na konferencji inaugurującej międzynarodowy projekt wsparcia przedsiębiorców, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej. Jak ważna dla przedsiębiorców jest uzyskana w odpowiednim momencie pomoc i co uratowanie przedsiębiorstwa od upadku oznacza dla gospodarki przekonują realizatorki projektu Early Warning Europe - Eleni Stecka z Fundacji Firmy Rodzinne i Anna Świebocka-Nerkowska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Co robić, gdy w firmie nie wszystko idzie po naszej myśli? Urszula Gielniowska, właścicielka Business Consulting Point, radzi jak się zachować w sytuacji, do której nie jesteśmy przygotowani. Warto poprosić o pomoc mentora, który spojrzy na firmę z innego punktu widzenia, zaproponuje rozwiązania, których nie dostrzegliśmy. Według Michała Michałowskiego, mentora Fundacji Youth Business Poland i Pawła Fortuny, mentora i trenera biznesu, najważniejsze jest nie poddawać się, bo porażka może być cennym doświadczeniem. Dzięki niej stajemy się innowacyjni, bo musimy znaleźć nowe kierunki i sposoby działania. Pierwszy krok do sukcesu to uświadomić sobie, że akceptacja porażki jest warunkiem rozwoju.

W Danii projekt wspierania przedsiębiorstw, które znalazły się w trudnej sytuacji, funkcjonuje już od ponad 10 lat. O tym, jakie były początki systemu, jak funkcjonuje obecnie, jak się rozwija i jakie korzyści przynosi gospodarce opowiadają Soren Boutrup i Henrik Noes Piester, przedstawiciele Danish Ministry of Business and Growth, lidera projektu Early Warning Europe. Swoimi doświadczeniami dzieli się Joe Heinnemann, jeden z najbardziej doświadczonych duńskich mentorów. Z perspektywy mentorowanego wypowiada się Michał Michałowski z CEO Goodfellas Group, dla którego, gdy firma znajdowała się na granicy upadku, największym wsparciem byli ludzie, na których mógł polegać.

Jaka jest rola mentora? Jakie powinien mieć doświadczenie, jak powinien pracować z przedsiębiorcą, aby go nie zdominować, aby wskazywać mu drogę, ale nie wykonywać za niego pracy? Swoimi doświadczeniami dzielą się mentorzy i mentorowani: Marcin Kozłowski z Global Partner Vintom, Karolina Grela z Norman Benett  oraz Adrian Migoń, prezes Youth Business Poland. Adam Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha, przekonuje, że liczne przykłady ze świata wskazują, że korzystanie z wiedzy osób bardziej doświadczonych jest najpewniejszą droga do sukcesu. W Polsce, jak zapowiada Anna Świebocka-Nerkowska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, mentorami będą doświadczeni przedsiębiorcy, często nestorzy z firm rodzinnych, którzy pro bono będą wspierać mniej doświadczonych kolegów.