Organizatorzy szacują, że tegoroczną edycję targów MEDICA, między 12 a 15 listopada odwiedziło ponad 130 tys. osób z całego świata. Dla producentów sprzętu medycznego z Polski była to świetna okazja do zaprezentowania swoich rozwiązań, nie tylko klientom z Unii Europejskiej, którzy są głównym odbiorcą polskich urządzeń medycznych, ale też klientowi globalnemu – z Azji, Bliskiego Wschodu, Afryki czy obu Ameryk. Polscy przedsiębiorcy brali udział zarówno w spotkaniach dwustronnych umówionych jeszcze przed wyjazdem na targi, jak i tych zorganizowanych już na miejscu.

Według danych GUS, eksport sprzętu medycznego z Polski nabiera tempa. W 2017 roku jego wartość wyniosła 1,8 mld EUR, wobec 1,1 mld EUR w roku poprzednim. Jak podkreślają przedsiębiorcy związani z branżą, udział w jednych z największych targów medycznych na świecie zwiększa szansę na podtrzymanie tego trendu.

Odpowiedzią na ich zainteresowanie zgłaszane w poprzednich latach było zorganizowanie przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, we współpracy z Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, stoiska narodowego o powierzchni 240 m2, na którym promowana była oferta ponad 140 firm z kraju. Większość z nich skorzystała również z przestrzeni udostępnionej do spotkań B2B w ramach stoiska – specjalnie w tym celu wydzielonych pomieszczeń, jak i przestrzeni otwartej. Dla wielu firm, zwłaszcza tych małych, których jeszcze nie stać na organizację własnego stoiska, była to jedyna możliwość, by odbyć w sprzyjających warunkach rozmowy z zagranicznymi partnerami. Takich spotkań biznesowych na polskim stoisku narodowym odbyło się ponad dziewięćset.

– Dzięki stoisku mieliśmy okazję zaprezentować nasz produkt szerszej publiczności. Zainteresowanie było duże. Ludzie podchodzili, pytali o szczegóły, o cenę, prosili o kontakt – mówi Katarzyna Dąbkiewicz z firmy U.B.M Kotasińska. Przedstawiciele wielu z tych firm liczą na to, że również i w przyszłym roku będą mogli skorzystać z gościnności stoiska narodowego. – Mamy nadzieję, że ta inicjatywa będzie kontynuowana w latach następnych i będziemy mieli możliwość uczestniczenia w kolejnych edycjach – dodaje Michał Wyciślik z firmy Innow zajmującej się produkcją mebli medycznych.

Polskie firmy promujące się za pośrednictwem stoiska narodowego mogły wraz z partnerami wziąć udział w spotkaniu networkingowym oraz w giełdzie kooperacyjnej zorganizowanej przez sieć Enterprise Europe Network. Jak podkreślają przedsiębiorcy, na tego typu targach liczy się nie tylko możliwość poznania nowych partnerów, ale też podtrzymanie i rozwój istniejących relacji.

– Naszym priorytetem były spotkania z dystrybutorami, z którymi współpracujemy, natomiast nie znamy się z nimi osobiście. Są to nieocenione kontakty. Pozwalają przenieść na wyższy poziom relacje z partnerami. MEDICA to świetna okazja do tego, by ich tutaj spotkać. Targi odwiedziło mnóstwo osób. Przyjeżdżają tu wszyscy związani z branżą. W przyszłym roku też chcemy być obecni w Dusseldorfie – deklaruje Artur Kołosiński, menedżer ds. marketingu w firmie Pro Project zajmującej się produkcją urządzeń (m.in. tzw. fantomów) do diagnozowania urządzeń medycznych. Jej głównymi partnerami są dystrybutorzy, dzięki którym produkty firmy są dostępne w ponad 110 państwach. Tam za ich pośrednictwem trafiają do klienta końcowego, czyli fizyków i inżynierów kontrolujących jakość urządzeń medycznych w szpitalach. – Oprócz nawiązania osobistych relacji z dystrybutorami, z którymi już współpracujemy, udało się poznać też potencjalnie kilku nowych. Najprawdopodobniej będziemy mieli dystrybutora w Angoli, gdzie dotychczas nie byliśmy obecni. Podsumowując nasz pobyt tutaj: nie tylko osiągnęliśmy nasze cele związane z obecnością w Dusseldorfie, ale przekroczyliśmy je o jakieś 50-60 proc. – dodaje Artur Kołosiński.

Udział w targach pozwala też na przyjrzenie się zagranicznej konkurencji z bliska i zapoznanie się z najnowszymi trendami w branży. – Mogliśmy poznać nie tylko potencjalnych partnerów i zaprezentować nasze produkty i narzędzia, które zostały w ostatnim czasie wprowadzone na rynek , ale też zobaczyć co w ofercie mają konkurencyjne w stosunku do nas firmy – mówi Natalia Wolczyńska z firmy Inmed-Karczewscy. Przedstawiciele firmy codziennie odbywali wiele spotkań, zarówno tych umówionych z wyprzedzeniem, jak i zainicjowanych na miejscu. Te ostatnie były pokłosiem prezentacji produktów, które przykuły uwagę odwiedzających. Przedstawicielka tej firmy również deklaruje chęć obecności na targach na stoisku narodowym w przyszłym roku.

W tegorocznej edycji targów MEDICA udział wzięło około 5200 podmiotów z całego świata.

IMG 9786IMG 9893

id: 50376