14 grudnia Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) oficjalnie zaprezentowała swoją ofertę oraz nowy model obsługi przedsiębiorców. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) jest jedną z kluczowych instytucji integrujących się w ramach Grupy.

PFR staje się grupą instytucji rozwojowych, której filarami będą inwestycje, bankowość, ubezpieczenia eksportowe, wdrażanie programów unijnych oraz świadczenie usług doradczych i promocyjnych. Grupa PFR uruchomiła zintegrowane centrum informacji i obsługi dla przedsiębiorców, samorządów i klientów indywidualnych zainteresowanych instrumentami rozwoju. Jest to element realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która przewiduje integrację polskich instytucji rozwojowych poprzez stworzenie silnego centrum kompetencyjnego oraz wzmocnienie ich zdolności finansowania projektów kluczowych dla polskiej gospodarki.

- PARP w ramach Grupy będzie zapewniać know-how w zakresie rozwoju przedsiębiorczości i unijne finansowanie projektów małych i średnich firm. Agencja nadal prowadzić będzie działania związane z budowaniem kapitału ludzkiego, finansowaniem rozwoju innowacji i eksportu, a także badania i ewaluacjemówi Patrycja Klarecka, prezes PARP.

W warunkach globalnej i szybko zmieniającej się gospodarki przedsiębiorcy konkurują nie tylko dobrymi produktami, ale także dostępem do finansowania. Instytucje rozwoju na całym świecie zapewniają firmom instrumenty finansowe, doradcze i promocję, nakierowane na rozwój innowacji, działalności na nowych rynkach oraz wzrost efektywności.

- Nie ma innowacyjnej gospodarki bez innowacyjnych instytucji rozwoju. Dziś w bardzo wymierny i konkretny sposób pokazujemy, że koordynacja oraz efektywność instrumentów polityki rozwojowej na poziomie państwa jest nie tylko oczekiwana, ale przede wszystkim możliwa i realizowana. Skończyliśmy z epoką bylejakości i egoizmów w ramach wielu różnych instytucji rozwojowych. Stawiamy na wysoką jakość oraz uporządkowany ich nadzór pod skrzydłami Polskiego Funduszu Rozwoju. Jednak, co najistotniejsze – na całą naszą aktywność i służebną rolę patrzymy właśnie od strony odbiorców, czyli polskiego małego i dużego biznesu, inwestorów krajowych i zagranicznych oraz jednostek samorządu terytorialnegopowiedział Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów.  - To dla nich utworzony został „jeden kontakt” w PFR, dzięki któremu zostaną kompleksowo obsłużeni poprzez możliwość skorzystania z blisko 70, szytych na miarę ich potrzeb, nowoczesnych instrumentów finansowych i innych produktów. Tym samym robimy kolejny krok w realizacji Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, dzięki któremu polska gospodarka ma realną szansę na zwiększenie swojej konkurencyjności i innowacyjności - dodał wicepremier Morawiecki.

Integrując działalność m.in. Agencji Rozwoju Przemysłu, Banku Gospodarstwa Krajowego, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Grupa PFR zapewnia lepszą koordynację programów rozwojowych na bazie jednolitej strategii i zintegrowanych kanałów kontaktu.

- Dzięki dobrej współpracy wielu instytucji, w kilka miesięcy od powołania Polskiego Funduszu Rozwoju uruchamiamy uporządkowaną ofertę instrumentów rozwojowych oraz jeden punkt kontaktu dla przedsiębiorstw, samorządów i osób zainteresowanych pozyskaniem informacji na ich temat. Jest to pierwszy etap tego projektu, a na 2017 rok planujemy dalszą rozbudowę dostępnych funkcjonalności serwisu elektronicznego i telefonicznego Grupy PFR. W ten sposób chcemy ułatwić odbiorcom dostęp do naszych produktów i podnieść jakość obsługipowiedział Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. - Nasza oferta wypełnia zidentyfikowane luki rynkowe jak np. finansowanie długoterminowe, kapitał wysokiego ryzyka, dostępność kredytu dla małych i średnich firm, finansowanie i doradztwo w zakresie internacjonalizacji, czy rozwój mieszkalnictwa. Nasze produkty i usługi oferujemy bezpośrednio lub we współpracy z instytucjami finansowymi, co umożliwia zwiększenie skali realizowanych programów – dodał prezes PFR.

Spośród ponad 100 produktów, rozproszonych dotychczas w polskich instytucjach rozwoju, Grupa PFR opracowała 67 kluczowych i stworzyła z nich 12 pakietów, dopasowanych do potrzeb odbiorców. Informacja o nich dostępna jest w jednym miejscu, na portalu informacyjnym wspieranym przez doradców telefonicznego centrum kontaktu.

Wartość nowoczesnych instrumentów finansowania eksportu, jakie udostępni PFR w postaci gwarancji, ubezpieczeń i kredytów eksportowych oraz inwestycji Funduszu Ekspansji Zagranicznej, wynosi 60 mld zł. Na inwestycje infrastrukturalne i samorządowe, w tym w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, fundusze inwestycyjne PFR dysponują już teraz kwotą 5 mld zł. Z kolei na inwestycje w młode innowacyjne firmy i nowoczesne technologie w ramach Programu Start in Poland i największej w Europie Środkowej platformy funduszy venture capital, PFR przeznaczy 2,8 mld zł. W tym tygodniu podpisano także pierwszą, wiążącą umowę na realizację projektów budowy mieszkań w ramach programu Mieszkanie Plus, na który w pierwszym etapie planuje się przeznaczyć ze środków Grupy PFR nawet 6 mld zł.

Celem PFR – jako polskiej rozwojowej instytucji finansowej - jest realizacja programów sprzyjających zwiększeniu długoterminowego potencjału inwestycyjnego i gospodarczego Polski, łagodzenie wahań koniunktury, przygotowanie krajowej gospodarki na wyzwania związane z oddziaływaniem światowych trendów społeczno-gospodarczych, a także wyrównywanie szans i zrównoważony rozwój terytorialny. Priorytety Grupy PFR to rozwój lokalnego rynku kapitałowego, inwestycje infrastrukturalne, innowacje, rozwój przedsiębiorczości, eksport i ekspansja zagraniczna polskich firm oraz obsługa inwestorów. Nowa oferta Grupy PFR przyniesie konkretne korzyści dla przedsiębiorców: lepszą jakość i efektywność instrumentów rozwoju, łatwość dostępu do kompleksowej informacji o programach rozwojowych, dopasowanie usług do potrzeb klientów, profesjonalną obsługę i doradztwo, wyższą przejrzystość zasad korzystania z poszczególnych instrumentów, szerszą dostępność produktów.

Grupa PFR mocno angażuje się także we wsparcie młodych polskich innowacyjnych firm, we wczesnej fazie rozwoju. W tym celu uruchomiony został projekt Scale UP - pierwszy konkurs w ramach rządowego programu Start In Poland. Celem działania jest połączenie potencjału początkujących, kreatywnych przedsiębiorców z infrastrukturą, doświadczeniem oraz zasobami dużych korporacji. Młode firmy otrzymają pomoc finansową (do 250 000 zł), możliwość skorzystania z zasobów niezbędnych do opracowania i testowania własnych rozwiązań, dostęp do wysokiej klasy mentorów, a także szansę na zdobycie doświadczenia oraz zbudowanie sieci kontaktów, partnerów biznesowych i potencjalnych inwestorów. Efektem pilotażu koordynowanego przez PARP będzie komercjalizacja innowacyjnych rozwiązań proponowanych przez startupy, w tym produktów i usług, które będą odpowiedzią na zidentyfikowane w toku programu potrzeby dużych przedsiębiorstw.

Zdjęcia: Archiwum Grupy PFR

id: 49386