Promocja polskiej branży meblarskiej jest jednym z wydarzeń towarzyszących polskiej ekspozycji na trwającej w Astanie międzynarodowej wystawie EXPO 2017. Jego kulminacją jest Dzień Polskich Mebli (13 lipca br.). W misji bierze udział 7 polskich firm, których celem jest nawiązanie nowych kontaktów gospodarczych oraz rozwój współpracy z partnerami z Kazachstanu. Współorganizatorami wydarzenia są: Ministerstwo Rozwoju, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli, Polski Fundusz Rozwoju, a także podmioty należące do Grupy PFR: PARP, KUKE i BGK.

 

Obecność Polski na EXPO znacznie wykracza poza standardową część ekspozycji narodowej. Podczas wystawy odbywa się wiele przedsięwzięć, które służą wzmocnieniu relacji gospodarczych oraz budowaniu wizerunku naszego kraju na świecie. Jednym z nich jest promocja polskich mebli. Po raz pierwszy podczas wystawy EXPO organizowane są wydarzenia dedykowane tylko branży meblarskiej. Przedstawiciele polskich przedsiębiorstw wezmą udział w biznesowych spotkaniach z ponad 40 partnerami z Kazachstanu.

Naszą obecność na Astana Expo wykorzystujemy do wzmocnienia kontaktów gospodarczych nie tylko z Kazachstanem, ale również z całym rejonem Azji Centralnej. Chcemy wzmocnić obecność naszych firm na rynkach azjatyckich, w tym kazachstańskim. Umożliwić im nawiązywanie kontaktów biznesowych, które w przyszłości zaowocują wspólnymi przedsięwzięciami. Temu służy m.in. misja gospodarcza branży meblarskiej – podkreśla wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz. 

Możliwość nawiązania biznesowych kontaktów z polskimi przedsiębiorcami spotkała się z dużym zainteresowaniem lokalnych firm. Polska jest w pierwszej 10 dostawców mebli do Kazachstanu, ale to nadal rynek o niewykorzystanym potencjale, na którym nasi przedsiębiorcy cieszą się pozytywną opinią i zaufaniem. Mamy nadzieję, że spotkania zakończą się nawiązaniem trwałej, wielopłaszczyznowej współpracy przynoszącej wiele korzyści biznesowych obu stronom – powiedział Tomasz Wiktorski, menedżer Programu Polskie Meble, koordynowanego przez Polski Fundusz Rozwoju.

Misja branży meblarskiej do Kazachstanu jest ważnym komponentem całego programu gospodarczego, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Międzynarodowej Wystawy EXPO 2017 w Astanie. Zasadniczym jego celem jest zwiększenie skali kooperacji polskich i kazachstańskich firm z różnych branż – w szczególności firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Kulminacyjnym elementem tego programu będzie Polsko-Kazachstańskie Forum Gospodarcze, które odbędzie się 6 września 2017 r. w Astanie. Warto również przypomnieć, że polskie firmy z branży meblarskiej objęte są specjalnym programem promocji branżowej Ministerstwa Rozwoju, a jednym z rynków docelowych dla działań promujących eksport firm tego sektora, jest właśnie Kazachstan – dodaje Nina Dobrzyńska, zastępca prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Kazachstan jest jednym z priorytetowych partnerów gospodarczych Polski wśród krajów wschodnich. Sprzyja temu m.in. przynależność do Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej, chłonności rynku wewnętrznego, szeroki program inwestycji publicznych, brak wiz czy bezpośrednie połączenia lotnicze pomiędzy Warszawą i Astaną. Polscy przedsiębiorcy podkreślają jego dobre położenie geograficzne – sąsiedztwo z Rosją, Chinami i innymi krajami Azji Środkowej. Rozpoczęcie współpracy z kazachskimi firmami może stać się dobrym punktem wyjścia do budowania relacji biznesowych w całym regionie.

Rynek kazachstański jest perspektywiczny z punktu widzenia polskiego eksportu i lokowania inwestycji. Wartość eksportu mebli z Polski do Kazachstanu w rekordowym 2014 roku wynosiła ponad 9 mln USD,  jednak w kolejnych dwóch latach uległ on obniżeniu do zaledwie 3,5 mld USD z powodu obniżenia popytu importowego spowodowanego spadkiem cen ropy naftowej, a także z powodu wzrostu inflacji. W 2017 r. spadek eksportu do Kazachstanu wyhamował, a wartość dostaw mebli z Polski w I kwartale przekroczyła wynik całego 2016 roku i już sięga 4 mln USD.

 

id: 49622