GEM Polska. Raport z badania przedsiębiorczości - 2018
Autor: Anna Tarnawa, Joanna Orłowska, Robert Zakrzewski, Przemysław Zbierowski

Oddajemy w Państwa ręce siódmą edycję raportu Global Entrepreneurship Monitor, która została opracowana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach w oparciu o metodologię międzynarodowego projektu GEM.

Raport Global Entreprenurship Monitor prezentuje wyniki unikalnego projektu badawczego na temat przedsiębiorczych postaw i zachowań społeczeństw z różnych stron świata. Porównywanie wielu gospodarek na różnym poziomie rozwoju, odległych geograficznie czy kulturowo, pozwala zidentyfikować szczególne auty niektórych krajów. Takie atuty ma też Polska. Nasze społeczeństwo od kilku lat umacnia się w przekonaniu, że własna firma stanowi dobrą ścieżkę kariery zawodowej. Twierdzi tak blisko 80% Polaków. Daje nam to piąte miejsce wśród 54 analizowanych państw. Z kolei prawie 70% z nas dostrzega szanse biznesowe w swoim otoczeniu. Pod tym względem zajmujemy nawet trzecie miejsce w rankingu.

W badaniu GEM dużą uwagę przywiązuje się do motywacji kierujących ludźmi zakładającymi własne firmy. Badania potwierdzają, że osoby, które podejmują się tego wyzwania z braku lepszych możliwości (motywacja negatywna), radzą sobie w biznesie gorzej od tych, którzy postanowili wykorzystać dostrzeżone szanse (motywacja pozytywna). W Polsce, nie dość, że wskaźnik motywacji pozytywnych wśród osób prowadzących firmy do 3,5 roku rośnie z roku na rok, jest znacznie wyższy niż średnia europejska (68% versus 50%), to jest on szczególnie wysoki w przypadku kobiet przedsiębiorczyń. W tej kategorii Polska zajmuje pierwsze miejsce z 91% właścicielek młodych firm, które założyły działalność motywowane dostrzeżoną szansą. Pierwszą trójkę z Polską tworzy Malezja (90,2%) oraz USA (88%).

Już te wybrane dane pokazują, że polskie społeczeństwo zmienia swój stosunek do przedsiębiorczości na bardziej otwarty i afirmatywny. Pozytywny klimat wokół przedsiębiorczości niewątpliwie ma pozytywny wpływ na jego poziom. Obecnie, co 10-ty Polak deklaruje chęć założenia firmy w ciągu kolejnych trzech lat. Choć wynik ten nie odbiega od średniej europejskiej, to można sądzić, że bardzo dobra sytuacja na rynku pracy pozwala ludziom na nieprzymuszony wybór – czy pracować na etacie, czy podjąć działalność gospodarczą. Z tego powodu można mieć nadzieję, że 10% Polaków deklarujących plany biznesowe, rzeczywiście je realizuje.


Spis treści

Kluczowe wnioski z Raportu GEM Polska 2018     
1.           O badaniu GEM
1.1.        Modele GEM     
1.2.        Wskaźniki przedsiębiorczości w GEM       
1.3.        Prowadzenie badań w GEM        
2.           Przedsiębiorczość w Polsce – wyniki badania populacji dorosłych  (Adult Population Survey) 
2.1.        Społeczna percepcja przedsiębiorczości w Polsce
2.2.        Postawy przedsiębiorcze Polaków           
2.3.        Poziom przedsiębiorczości          
2.4.        Motywy zakładania działalności gospodarczej     
2.5.        Działalność gospodarcza według sektorów          
2.6.        Aspiracje wzrostu           
2.7.        Internacjonalizacja         
2.8.        Innowacyjność przedsiębiorstw 
2.9.        Przedsiębiorczość kobiet i mężczyzn        
2.10.      Intraprzedsiębiorczość  
3.           Uwarunkowania przedsiębiorczości

Rok wydania: 2018 ISBN: Rodzaj: Raport
Wydawca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Tematyka: Przedsiębiorczość
Data publikacji: 30.10.2018 17:02 Data wytworzenia: 30.10.2018 17:02 Data modyfikacji: 31.10.2018 17:06
Modyfikujący: Paweł Skowera Udostępniający: Paweł Skowera Autor dokumentu: Paweł Skowera