Kształcenie przez całe życie
Autor: Anna Szczucka, Konrad Turek, Barbara Worek

Raport poświęcony jest aktywności edukacyjnej Polaków po zakończeniu kształcenia formalnego i aktywności przedsiębiorstw w zakresie kształcenia pracowników. Publikacja  przede wszystkim zawiera przegląd wyników z badania firm działających na rynku szkoleniowym, w dużej mierze oparty jest również na wynikach sondażu przeprowadzonego wśród ludności w wieku produkcyjnym oraz pracodawców. Ponad połowa osób nie opłacała uczestnictwa w kursach i szkoleniach z własnej kieszeni. Kursy i szkolenia, w których ostatnio brali udział badani, finansowane były w zdecydowanej większości ze środków zewnętrznych: przez pracodawców, urząd pracy lub inne instytucje (83%). Jedynie 7% Polaków w ostatnim roku wydało na cele szkoleniowe więcej niż 1000 zł. Najwięcej na szkolenia wydały osoby pracujące motywowane chęcią rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej (średnio niemal 1000 zł).

Niestety dane na temat dokształcania się dorosłych Polaków nada nie są optymistyczne. Ponad 64% Polaków nie podnosiło swoich kompetencji w ubiegłym roku w żaden sposób. 37% Polaków nigdy nie uczestniczyło w kursach, szkoleniach, warsztatach, praktykach lub innych formach kształcenia pozaformalnego. Wśród obecnie pracujących 28% nigdy nie uczestniczyło w kursach, szkoleniach, wśród bezrobotnych – 44%, zaś wśród nieaktywnych zawodowo – 52%. Większość spośród 80% Polaków, którzy w ubiegłym roku nie podnosili swoich kompetencji, jako powód niepodejmowania aktywności w tym zakresie wskazywała na brak potrzeby podnoszenia swoich kompetencji dla celów zawodowych, brak czasu lub motywacji.

W raporcie znajduje się tez wiele ciekawych wyników na temat inwestycji pracodawców w rozwój swoich pracowników. Okazuje się, że im większe przedsiębiorstwo lub instytucja, tym częściej podejmowana jest aktywność  w kierunku rozwoju kompetencji i kwalifikacji pracowników. W podmiotach mikro takie działanie zadeklarowało 70% pracodawców, w małych 80% pracodawców, w przypadku średnich i dużych pracodawców odpowiednio 93% i 95%. Najczęściej szkolą pracodawcy z sektora edukacji (95%), opieki zdrowotnej i pomocy społecznej (95%) oraz usług specjalistycznych (84%). Pozostałe trzy sektory – budownictwo i transport, przemysł i górnictwo oraz handel, zakwaterowanie i gastronomia lokują się odpowiednio na poziomie 66%, 64% oraz 59%.

Innym ciekawym przykładem jest duży odsetek pracodawców zadowolonych z efektów własnych inwestycji w kursy i szkolenia dla swoich pracowników, co odbiega od opinii lansowanych w debacie publicznej wskazujących na małą wartość dostępnych szkoleń. Stoi to także w opozycji do opinii samych firm szkoleniowych, które dostrzegają problem jakości szkoleń jako najbardziej palący. Wygląda na to, że satysfakcja ze szkolenia i jego dopasowanie do potrzeb zależy od tego, czy jest finansowane ze środków publicznych trafiających bezpośrednio do oferujących szkolenia, czy ze środków inwestowanych przez pracodawców w pozyskanie potrzebnej usługi edukacyjnej.


Spis treści

Głowne wnioski
Opis metodologii badań
Podnoszenie kompetecnji przez Polaków
Inwestycja pracodawców jutra
Usługi szkoleniowe: charakterystyka, oferty, kierunki rozwoju, bariery

Rok wydania: 2012 ISBN: 978–83–7633–194–2 Rodzaj: Raport
Wydawca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Tematyka: Rynek pracy i edukacja
Data publikacji: 10.01.2012 12:53 Data wytworzenia: 10.01.2012 12:53 Data modyfikacji: 10.01.2017 11:56
Modyfikujący: Paweł Skowera Udostępniający: Paweł Skowera Autor dokumentu: Paweł Skowera