11 stycznia 2023
Obowiązki sklepów internetowych prowadzących handel w UE – ochrona konsumentów i środowiska. Rozmowa z ekspertem
Udostępnij
Rynek e-commerce niesie szereg korzyści, ale też potencjalnych trudności dla firm. Z jednej strony e-sklepy, za pośrednictwem Internetu, mogą dotrzeć do szerszej grupy klientów, niż ich tradycyjne odpowiedniki, i właśnie ten aspekt powoduje, że taka forma handlu jest bardziej atrakcyjna. Z drugiej strony, firmy handlujące w sieci napotykają przeszkody, których nie ma w handlu tradycyjnym.
W trakcie nagrania zostaną omówione zagadnienia związane z: handlem elektronicznym w UE, obowiązkiem informacyjnym ciążącym na sprzedającym, prawem do odstąpienia od umowy, opiniami klientów, ochroną środowiska i ekologicznością towarów.
Rozmowa została przeprowadzona przez dziennikarkę Justynę Dżbik-Kluge z Weroniką Herbet-Homendą, z kancelarii BWHS.
Pytanie: - „Złóż zamówienie z obowiązkiem zapłaty” Czy takie sformułowanie jest prawidłowe? Ekspert odpowiada: - Taki przycisk świadczy o tym, że przedsiębiorca należycie wypełnia przepisy ustawowe. W przypadku złożenia zamówienia, czyli zawarcia umowy, rodzi to po stronie konsumenta obowiązek zapłaty ceny za dany produkt. W takim przypadku ustawodawca wymaga, żeby było to odpowiednio oznaczone sformułowaniem „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. Może to być też sformułowanie równoważne. Natomiast koniecznie trzeba wskazać na ten element odpłatności. Były już decyzje prezesa UOKiK, w których przedsiębiorca spotkał się z zarzutem naruszenia zbiorowych interesów konsumentów poprzez właśnie pominięcie tego etapu składania zamówienia.
Film szkoleniowy został przygotowany w ramach sieci Enterprise Europe Network. Zobacz, jak pomagamy!
Chcesz się rozwijać, ale nie masz czasu na kurs? Posłuchaj innych rozmów z ekspertami, które zainspirują Cię do działania i wprowadzania zmian w Twojej firmie. Więcej…
Zobacz rozmowę:
Zagadnienia poruszone podczas rozmowy:
- Zagrożenia i nowe możliwości dla firm. 2:30
- Różnicowanie geograficzne i geo-blokowanie. 10:50
- Internetowe platformy handlowe, a ochrona konsumentów. 15:42 oraz 45:55
- Obrót konsumencki i profesjonalny. 19:20
- Umowa online, a handel transgraniczny. 23:38
- Regulamin e-sklepu i obowiązek informacyjny. 25:08
- Potwierdzenie zawarcia umowy. 36:46
- Dropshipping. 40:00
- Zobowiązanie do zapłaty. 42:58
- Plasowanie ofert, algometryczne ustalanie cen i status kontrahenta. 46:38
- Odstąpienie od umowy. 49:48
- Opinie użytkowników. 01:04:52
- Green marketing, a greenwashing. 01:12:05
Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją, która jest dostępna na dole strony.
Zapraszamy do kontaktu z ośrodkiem Enterprise Europe Network działającym przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Nasz e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Prowadzisz lub chciałbyś założyć e-sklep? Zobacz:
- cykl filmów szkoleniowych dotyczących zakładania i prowadzenia e-sklepu oraz rozmowę z ekspertem dotyczącą e-sklepów i podatków;
- nagranie webinarium „Treści i usługi cyfrowe – nowe obowiązki dla przedsiębiorców”;
- artykuł „Dyrektywa Omnibus. Nowe obowiązki dla e-sprzedawców oraz internetowych platform handlowych”;
- kursy e-learningowe „E-commerce i marketing internetowy w MŚP” oraz „E-commerce w biznesie – kurs zaawansowany”.
Ośrodek Enterprise Europe Network, działając razem z Centrum Rozwoju MŚP, zaprasza do skorzystania z bezpłatnych materiałów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Unii Europejskiej i Polski:
- artykuły związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
- webinaria dotyczące ważnych tematów dla przedsiębiorców,
- rozmowy z ekspertami, które zainspirują Cię do działania,
- kursy online Akademii PARP.