Pomiń nawigację

Innowacje w obszarze wód śródlądowych lub morskich

Dzwonek

Fundusze norweskie - PARP zakończyła ocenę formalną

Sprawdź szczegóły

Nabór został zakończony

 
 

 

 
 

Ogłoszenie konkursu

10 stycznia 2022

 
 

 

 
 

Start składania wniosków

1 lutego 2022

 
 

 

Koniec przyjmowania wniosków

7 kwietnia 2022

  • logo Innowacje w obszarze wód morskich i śródlądowych
  • Maksymalne dofinansowanie

    2 000 000 euro

  • Wkład własny

    minimum 20%

  • Miejsce realizacji projektu

    Polska

Szczegóły dofinansowania

Celem Schematu jest zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorców prowadzących działalność w obszarze wód śródlądowych, morskich lub ich bezpośredniego otoczenia poprzez działania prowadzące do wdrożenia w przedsiębiorstwie innowacyjnych procesów, produktów, usług lub rozwiązań, które rozwiną działalność gospodarczą przedsiębiorcy, w tym wzrost przychodów, zysku lub zatrudnienia. Projekty w ramach tego schematu mogą jednocześnie przyczyniać się do ograniczenia zanieczyszczenia wód i ich otoczenia.

Kto może otrzymać wsparcie?

Mikro-, małe lub średnie firmy (sprawdź definicję), które:

  • zamknęły jeden rok obrotowy trwający przynajmniej 12 miesięcy,
  • przynajmniej w jednym zamkniętym roku obrotowym w okresie 3 lat poprzedzających rok, w którym złożyły wniosek o udzielenie wsparcia osiągnęły przychody ze sprzedaży nie niższe niż równowartość 20 tysięcy euro.
Kto może otrzymać wsparcie?
Na co możesz przeznaczyć wsparcie?

Na co możesz przeznaczyć wsparcie?

Działania prowadzące do wdrożenia mogą obejmować opracowanie, zastosowanie lub wprowadzenie na rynek (komercjalizację) innowacyjnych procesów, produktów, usług lub rozwiązań. Wydatki objęte wsparciem:

  • inwestycyjne (m.in. w portach morskich lub śródlądowych):
    • maszyny i urządzenia
    • roboty budowlane
    • wartości niematerialne i prawne
    • dodatkowe koszty w zakresie ochrony środowiska
  • eksperymentalne prace rozwojowe
  • usługi doradcze

Partnerstwo

Partnerstwo z podmiotami z Norwegii – państwa-darczyńcy – jest bardzo ważnym elementem Programu. Wszystkie projekty partnerskie będą premiowane dodatkowymi punktami podczas oceny wniosków o udzielenie grantu.

 Partnerstwo

Ile możesz otrzymać?

Możesz otrzymać maksymalnie

2 000 000 euro

Wsparcie wyniesie do 80% wartości projektu, co oznacza, że Twój wkład to co najmniej 20% całkowitego kosztu projektu

Wysokość dofinansowania zależy od rodzaju firmy i lokalizacji projektu

Mikro i Małe przedsiębiorstwa*:

premia +20%

Średnie przedsiębiorstwa*:

premia +10%

Dofinansowanie w zależności od lokalizacji projektu:

*wg Mapy pomocy regionalnej

Przykład

Mapa pomocy regionalnej dotyczy wyłącznie projektów inwestycyjnych.

Małe przedsiębiorstwo prowadzące projekt w województwie Lubelskim może otrzymać do 70% dofinansowania.

Sposób obliczenia:
premia za rodzaj przedsiębiorstwa: 20% + lokalizacja projektu: 50%

Całkowita kwota środków na dofinansowanie projektów

 9 350 000 euro

Dofinansowanie przedsiębiorcy ubiegającego się o wsparcie wyniesie:

  • na usługi doradcze: do 50% wartości wydatków kwalifikowanych, 
  • na inwestycje: od 30% do 70% wartości wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z mapą pomocy regionalnej (mikro i małe przedsiębiorstwa - premia +20%, średnie przedsiębiorstwa - premia +10%),
  • na prace rozwojowe: od 35% do 45% wartości wydatków kwalifikowanych,
  • na inwestycję w portach morskich lub śródlądowych: do 80% wartości kosztów kwalifikowanych,
  • na dodatkowe koszty w zakresie ochrony środowiska: do 80% wartości wydatków kwalifikowanych (w zależności od typu pomocy oraz wielkości i lokalizacji przedsiębiorstwa).

Minimalny poziom dofinansowania to równowartość 200 tysięcy euro.

Spotkanie informacyjne "Innowacje w obszarze wód morskich lub śródlądowych – Blue Growth"

Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy?

Napisz lub zadzwoń na infolinie 22 574 07 07 oraz 0 801 332 202 (koszt połączenia wg stawek operatora)

Terminy zgłoszeń

Nabór został zakończony

Dokumenty

FAQ

Jeśli w harmonogramie płatności przewidziano wypłatę zaliczki - jest ona wypłacana po ustanowieniu zabezpieczenia w formie weksla in blanco i wniesieniu gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Płatność z zaliczki może dotyczyć wszystkich rodzajów kosztów kwalifikowanych projektu, w tym również kosztów gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Zatem koszt gwarancji bankowej, który jest kwalifikowalny w ramach projektu i dofinansowany na poziomie 100%, jest wliczany do maksymalnej kwoty wartości zaliczki.

Koszt gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej zależy od warunków uzyskanych i wynegocjowanych w instytucji udzielającej gwarancji. Zazwyczaj stanowi określony procent od wartości kosztów składających się na sumę gwarancyjną. Dlatego najpierw należy oszacować koszty projektu, następnie wystąpić do instytucji udzielającej gwarancji w celu oszacowania kosztów gwarancji, a potem koszty tej gwarancji ująć we wniosku jako oddzielną pozycję. We wniosku o udzielenie wsparcia ujmuje się zatem szacunkową wartość gwarancji. Natomiast wartość dofinansowania na projekt jest sumą dofinansowań dla poszczególnych kategorii wydatków kwalifikowanych.  

O pomoc w ramach naboru nie mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego. O dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, w tym, związki lub stowarzyszenia z udziałem samorządów spełniające jednak definicję małych i średnich przedsiębiorstw. W celu sprawdzenia możliwości ubiegania się o wsparcie można skorzystać z kwalifikatora msp dostępnego na stronie PARP https://kwalifikator.parp.gov.pl/.

Zgodnie z treścią cytowanego § 12 ustęp 3 umowy o udzielenie wsparcia dokonanie aktu darowizny na rzecz innej osoby lub podmiotu niebędącego Beneficjentem nieruchomości, w której realizowane są/były prace budowlane jest niemożliwe przed upłynięciem czasu wskazanego w powyższym paragrafie.

Nie ma wskazań co do ilości elementów działań podejmowanych w projekcie. Należy pamiętać, że wszelkie podejmowane działania powinny być ze sobą powiązane, wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb rynku, otoczenia, firmy itp. i się dopełniać tak, aby doprowadzić w projekcie do wdrożenia, wprowadzenia nowej usługi, produktu, rozwiązania w ofercie firmy i że ten efekt końcowy (przedmiot wdrożenia) powinien być innowacyjny w skali przynajmniej przedsiębiorstwa. Należy też rozważyć kosztochłonność prowadzonych działań i ich przełożenie na ocenę opłacalności projektu.

Jednocześnie przypominamy, iż zgodnie z § 17 ust. 8 i 9 Ogłoszenia konkursu:

PARP może wezwać wnioskodawcę do poprawy lub uzupełnienia wniosku w zakresie podlegającym ocenie spełniania kryteriów wyboru projektów. Możliwe jest jednokrotne dokonanie poprawy lub uzupełnienia wniosku w ramach danego kryterium. PARP może wezwać wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień w przypadku, gdy okaże się to niezbędne do oceny spełniania kryteriów wyboru projektów.

Zatem jeśli oceniający uznają, że projekt wymaga wyjaśnień lub korekty, w tym w przypadku np. błędnego przyporządkowania kategorii wydatków lub ujęcia w budżecie wydatków niekwalifikowanych, w trakcie oceny będzie możliwa poprawa lub uzupełnienie w tym zakresie.

Zakres wskazany w pytaniu i wydatki w nim opisane co do zasady będą uznane za kwalifikowane, jeśli spełnią kryteria oceny w zakresie wydatków (opisy kryterium oceny zostały ujęte w Załączniku 5 do Ogłoszenia konkursu). Uprzejmie informujemy, iż obszar działalności wnioskodawcy nie jest przedmiotem oceny, tylko zakres działalności której dotyczy projekt, zatem jeśli jest związany z zakresem tematycznym konkursu, będzie uznany za kwalifikujący się do objęcia wsparciem, a w tym wydatki z nim związane.

Zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją konkursową, w tym z Instrukcją wypełniania wniosku o udzielnie wsparcia, Załącznikiem 5 do Ogłoszenia – Kryteria wyboru projektów oraz do zapoznania się z pytaniami i odpowiedziami dotyczącymi konkursu na stronie PARP w zakładce FAQ: https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/innowacje-w-obszarze-wod-morskich-i-srodladowych#faq

Polecamy również zapoznanie się z przykładowymi projektami, które zostały rekomendowane do wsparcia w ramach schematu Innowacje w obszarze wód śródlądowych lub morskich z poprzedniego konkursu na stronie PARP, w zakładce: Sukcesy beneficjentów: https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/innowacje-w-obszarze-wod-morskich-i-srodladowych#practices

 

TAK- licencja wchodzi w zakres kategorii wydatków Nabycie nowych wartości niematerialnych i prawnych.

Co do zasady, w ramach kategorii wydatków „Nabicie  wartości niematerialnych i prawnych” za kwalifikowane mogą zostać uznane wydatki na: patenty, licencje, know-how oraz inne prawa własności intelektualnej (jeśli spełniają łącznie warunki wskazane w § 7 ust. 1 pkt 1c Ogłoszenia konkursu) i będą stanowić inwestycję początkową. Natomiast odrębną kwestią jest ustalenie czy jest ona związana z projektem i celem schematu, co na tym etapie nie jest możliwe do ustalenia.

W związku z powyższym uprzejmie prosimy o analizę dokumentów programowych, tj. Ogłoszenia konkursu oraz Instrukcji wypełniania Wniosku o udzielenie wsparcia, ponieważ to na ich podstawie oceniający będą weryfikować złożony przez Panią wniosek, czy nabywane wartości niematerialne i prawne wskazane w zapytaniu, spełniają cele schematu, projektu, prowadzą do osiągnięcia wskaźników, w tym zysków i obrotów oraz czy wpływają na opłacalność projektu (kryterium 2 Załącznika 5 do Ogłoszenia konkursu).

 

Przy braku informacji na temat przedmiotu i celu projektu, przekazujemy poniżej informacje, które należy wziąć pod uwagę, rozważając wykorzystanie prototypu wytworzonego w ramach projektu.

Przede wszystkim, zgodnie z założeniami schematu Innowacje w obszarze wód śródlądowych lub morskich, projekt musi obejmować wdrożenie innowacji, co oznacza, że samo jej opracowanie w wyniku prac rozwojowych nie spełnia celu schematu. Zatem w przypadku, gdy projekt obejmuje opracowanie prototypu w ramach prac rozwojowych, przedmiotem projektu musi być co najmniej zastosowanie opracowanego prototypu we własnej działalności Wnioskodawcy.

Jednocześnie Instrukcja wypełniania wniosku zawiera informację, że eksperymentalne prace rozwojowe mogą obejmować opracowanie prototypów, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstrowania i walidacji.

Tak więc prototyp turbiny w wersji gotowej do komercjalizacji mógłby być wprowadzony na rynek, tj. udostępniony innemu podmiotowi (np. spółce celowej) na zasadach komercyjnych. Wnioskodawca będzie wówczas czerpał korzyści z jej komercyjnego wykorzystania, które powinny zostać wykazane we wniosku jako składowa opłacalności projektu.

Minimalny wymagany poziom przychodów 20 tys. EUR, które powinien uzyskiwać wnioskodawca składający wniosek o udzielenie wsparcia, dotyczy przychodów ogółem z całej działalności podmiotu.

W § 5 Ogłoszenia (kwalifikowalność wnioskodawcy) wskazano warunki jakie musi spełnić Wnioskodawca w tym warunek uzyskania minimalnych przychodów ze sprzedaży, które wynoszą 20 tys. EUR, zgodnie z przelicznikiem wskazanym również w tym paragrafie (ust.3). Ogłoszenie zawiera również przypis nr 3 do § 5 wskazujący, że przez  przychody ze sprzedaży należy rozumieć: Przychody netto ze sprzedaży towarów, usług lub robót. Wartość ta musi być taka sama jak wartość wpisana tabeli finansowej stanowiącej załącznik do wniosku (tabela B – Zysk i straty bez projektu).

Ustalenie grupy klientów planowanej do budowy, rozbudowy lub modernizacji przystani/mariny/portu jest istotne przede wszystkim ze względu na wykluczenie możliwości sfinansowania infrastruktury transportowej oraz środków transportu w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej (poziom intensywności zależy wtedy od lokalizacji inwestycji oraz od statusu przedsiębiorstwa (mały lub średni). Z kolei w przypadku pomocy na porty (intensywność 80% niezależnie od lokalizacji i wielkości przedsiębiorstwa) wydatki można uznać za kwalifikowane m.in. pod warunkiem, że: są związane z transportem i nie są związane z suprastrukturą portową. W kontekście procentowego określenia potencjalnych klientów przystani istotne jest zatem, ustalenie, czy przystań będzie świadczyła usługi portowe związane z transportem (klienci prowadzący działalność transportową) a jeśli tak, to niezależnie od % takich usług związanych z transportem, nie jest możliwe sfinansowanie inwestycji w budowę lub rozbudowę przystani z regionalnej pomocy inwestycyjnej. Jest natomiast możliwe sfinansowanie w ramach pomocy na porty mając na względzie wszystkie ograniczenia związane z grupą kosztów, które nie są uznane za kwalifikowane z tego rodzaju pomocy (strona 55 i następne Instrukcji wypełniania wniosku). I jednocześnie wydatki te, niekwalifikowane w pomocy na porty – jeśli związane z transportem – nie mogą być również sfinansowane z regionalnej pomocy inwestycyjnej (pozycje kategorii wydatków we wniosku: roboty budowalne, środki trwałe wartości prawne i niematerialne).

Należy mieć jednocześnie na względzie, że ostateczna ocena prawidłowości i dopuszczalności pomocy publicznej będzie przedmiotem oceny merytorycznej po zapoznaniu się z pełnym opisem projektu oraz ewentualnymi wyjaśnieniami i uzupełnieniami. Jednocześnie informujemy że zgodnie z § 17 ust. 8 Ogłoszenia o konkursie PARP może wezwać wnioskodawcę do poprawy lub uzupełnienia wniosku w zakresie podlegającym ocenie spełniania kryteriów wyboru projektów. Możliwe jest jednokrotne dokonanie poprawy lub uzupełnienia wniosku w ramach danego kryterium.

Termin na rozliczenie środków z wsparcia (rozliczenie końcowe projektu) powinno nastąpić do 30 kwietnia 2024 r., co wskazaliśmy w § 7 ust. 2 Ogłoszeniu konkursu. Data ta określa końcowy termin kwalifikowalności wydatków projektu. Zatem do 30 kwietnia 2024 r. powinien zostać zrealizowany projekt pod względem rzeczowym oraz finansowym i powinien zostać złożony wniosek o płatność końcową, rozliczający wydatki projektowe poniesione (zapłacone) do tego dnia oraz powinno zostać wykazane przeprowadzenie wszystkich prac zaplanowanych w projekcie, na podstawie protokołów odbioru robót budowlanych, odbioru środków trwałych, dokumentacji odbioru prac przez inspektorów nadzoru budowlanego i innych wymaganych służb. Do tego dnia powinna zostać zrealizowana inwestycja, tak aby nastąpiło jej wdrożenie.

Przystępując do konkursu, zgodnie z dokumentacją konkursową i kryterium oceny nr 4 (Załącznik nr 5 do Ogłoszenia konkursu), należy we wniosku opisać i wykazać w jakim stopniu projekt jest przygotowany do realizacji i jest wykazać, że jest wykonalny. W tym zakresie, trzeba wykazać m.in. czy wnioskodawca posiada już wszystkie niezbędne zgody administracyjne lub na jakim etapie uzyskiwania ich jesteście, wskazać zasoby w ramach nieruchomości oraz inne zasoby techniczne i kadrowe. Brak wymaganych zgód, decyzji i innych wymaganych dokumentów pozwalających na rozpoczęcie realizacji inwestycji na dzień składania wniosku na konkurs nie powoduje automatycznie jego odrzucenia na etapie oceny. Może wpłynąć jedynie na obniżenie maksymalnej punktacji w danym kryterium. Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że umowa w sprawie projektu będzie mogła być zawarta tylko z podmiotami, które na dzień podpisywania umowy posiadają wszystkie wymagane dokumenty administracyjne pozwalające na rozpoczęcie inwestycji.

W kwestii zapytania dotyczącego posiadania odpowiednich dokumentów od Wód Polskich, to informujemy, iż w przedstawionym zakresie PARP nie jest właściwą instytucją do udzielania wskazówek dotyczących zakresu prawa wodnego pod planowaną inwestycję. Inwestycja powinna być zgodna z przepisami Prawa wodnego, Prawa budowlanego, Prawa morskiego, itd. oraz spełniać wszystkie warunki administracyjne do rozpoczęcia inwestycji itp. Zatem w przedmiotowym zakresie powinien Pan zwrócić się z zapytaniem do odpowiedniego organu administracji Wód Polskich w danym regionie, w którego kompetencjach mieści się dana sprawa.

Projekty składane na konkurs powinny być zgodne z Ogłoszeniem o konkursie, ale planowane w ramach nich inwestycje powinny być zgodne z przepisami krajowymi.

W zakresie zapytania o długookresową umowę na użytkowanie gruntów uprzejmie informujemy, iż na podstawie Art. 8.14 pkt 1 Regulacji w sprawie wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 przyjętych przez Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych w dniu 23.09.2016 zgodnie z art. 10.5 Umowy pomiędzy Królestwem Norwegii a Unią Europejską w sprawie Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 (źródło: https://www.eog.gov.pl/media/89450/Regulacje_NMF_na_lata_2014_2021_FINAL_20190207.pdf) możliwe jest inwestowanie w nieruchomości i/lub grunt (w tym remonty) jeśli będzie utrzymany okres trwałości projektu (co najmniej pięciu lat od zakończenia projektu), a nieruchomości i/lub grunty będą wykorzystywane do celów projektu zgodnie z postanowieniami umowy w sprawie projektu.

Dlatego, jeśli Wnioskodawca będzie dysponował nieruchomością wykorzystywaną w projekcie na podstawie umowy dzierżawy lub umowy najmu, wydatki związane z budową, rozbudową lub remontem np. budynku niebędącego własnością wnioskodawcy mogą być uznane za kwalifikowane pod warunkami:

1. umowa dzierżawy/najmu jest zawarta na piśmie, na okres obejmujący okres realizacji projektu i okres trwałości projektu (przynajmniej 5 lat po zakończeniu projektu);

2. z umowy dzierżawy/najmu wynika, że dzierżawiący/najemca ma prawo dokonać rozbudowy i ponosić wydatki na budynek we własnym imieniu oraz, że właściciel budynku nie zwraca mu poniesionych nakładów na rozbudowę (co byłoby niedozwolonym podwójnym finansowaniem);

3. w sytuacji rozwiązania umowy dzierżawy/najmu zawiera ona postanowienie, z którego wynika, że właściciel budynku zapewni utrzymanie celów projektu w okresie realizacji projektu i do zakończenia okresu trwałości projektu.

Zatem mając na uwadze to, że cel projektu będzie prawidłowo realizowany, zachowana zostanie trwałość projektu i Beneficjent będzie dysponował nieruchomością w okresie obejmującym zarówno okres realizacji projektu, jak i wymagany okres trwałości projektu - dopuszczalnym jest ponoszenie wydatków na nabycie robót i materiałów budowlanych w sytuacji dysponowania nieruchomością na podstawie umowy dzierżawy lub najmu.

Należy także pamiętać, że na mocy postanowień § 12 pkt 3 Umowy w sprawie projektu w okresie trwałości projektu Beneficjent nie ma prawa wyremontowanych nieruchomości podnająć lub poddzierżawić oraz obciążyć hipoteką (za wyjątkiem hipoteki na rzecz PARP - jeśli wystąpi taka konieczność).

§ 12 wspomnianego wzoru umowy ws. projektu stanowi:

1. W projekcie, w którym udzielana jest regionalna pomoc inwestycyjna, Beneficjent zobowiązany jest do utrzymania inwestycji w regionie otrzymującym pomoc przez co najmniej 5 lat od rozliczenia projektu. Nie wyklucza to wymiany w tym okresie przestarzałych lub zepsutych instalacji lub sprzętu, pod warunkiem utrzymania działalności gospodarczej w tym okresie w regionie otrzymującym pomoc.

2. W przypadku projektów, w których kwalifikowalna jest cena zakupu środka trwałego, Beneficjent zobowiązany jest przez okres 5 lat od rozliczenia projektu: zachować własność oraz wykorzystywać środek trwały na cele projektu, ubezpieczać środek trwały na wypadek jego utraty lub zniszczenia oraz przeznaczać odpowiednie środki na jego serwisowanie i funkcjonowanie.

3. W przypadku projektów, w których kwalifikowalne są roboty budowlane, Beneficjent zobowiązany jest przez okres 5 lat od rozliczenia projektu: zachować własność oraz wykorzystywać na cele projektu nieruchomość, której dotyczyły te roboty. W tym okresie nieruchomość nie może być przedmiotem najmu, dzierżawy oraz nie może być obciążona hipoteką*.

* Dopuszczalne jest obciążenie hipoteką na rzecz instytucji udzielającej Beneficjentowi finansowania na projekt.

Zobacz więcej w Bazie pytań i odpowiedzi

Polecane poradniki, raporty i katalogi

Twój Biznes: Fundusze Europejskie w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Poradnik

Twój Biznes: Fundusze Europejskie w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Zobacz
Monitoring aktywności badawczorozwojowej i innowacyjnej w ramach Krajowej Inteligentnej Specjalizacji

Raport

Monitoring aktywności badawczorozwojowej i innowacyjnej w ramach Krajowej Inteligentnej Specjalizacji

Zobacz
Potencjał do tworzenia nowych rad sektorowych ds. kompetencji

Raport

Potencjał do tworzenia nowych rad sektorowych ds. kompetencji

Zobacz

Inne dofinansowania, które mogą Cię zainteresować

+

Wyszukiwarka dofinansowań

Wyniki i archiwum

Dokumentacja

Start w konkursie

Poznaj cel i zakres konkursu oraz zasady wyboru i oceny projektów

Składanie wniosku o udzielenie wsparcia

Zobacz, jak wypełnić wniosek i jakie dokumenty załączyć do wniosku

Podpisywanie umowy

Bądź przygotowana(y) na podpisanie umowy, przeczytaj i wypełnij niezbędne dokumenty

Dodatkowe dokumenty

Materiały pomocnicze

Starsze wersje dokumentów

Sukcesy beneficjentów