Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Innowacje w obszarze wód śródlądowych lub morskich
Blue Growth - kolejne projekty rekomendowane do wsparcia
Nabór został zakończony
Ogłoszenie konkursu
10 stycznia 2022
Start składania wniosków
1 lutego 2022
Koniec przyjmowania wniosków
7 kwietnia 2022
-
-
Maksymalne dofinansowanie
2 000 000 euro
-
Wkład własny
minimum 20%
-
Miejsce realizacji projektu
Polska
Szczegóły dofinansowania
Celem Schematu jest zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorców prowadzących działalność w obszarze wód śródlądowych, morskich lub ich bezpośredniego otoczenia poprzez działania prowadzące do wdrożenia w przedsiębiorstwie innowacyjnych procesów, produktów, usług lub rozwiązań, które rozwiną działalność gospodarczą przedsiębiorcy, w tym wzrost przychodów, zysku lub zatrudnienia. Projekty w ramach tego schematu mogą jednocześnie przyczyniać się do ograniczenia zanieczyszczenia wód i ich otoczenia.
Kto może otrzymać wsparcie?
Mikro-, małe lub średnie firmy (sprawdź definicję), które:
- zamknęły jeden rok obrotowy trwający przynajmniej 12 miesięcy,
- przynajmniej w jednym zamkniętym roku obrotowym w okresie 3 lat poprzedzających rok, w którym złożyły wniosek o udzielenie wsparcia osiągnęły przychody ze sprzedaży nie niższe niż równowartość 20 tysięcy euro.


Na co możesz przeznaczyć wsparcie?
Działania prowadzące do wdrożenia mogą obejmować opracowanie, zastosowanie lub wprowadzenie na rynek (komercjalizację) innowacyjnych procesów, produktów, usług lub rozwiązań. Wydatki objęte wsparciem:
- inwestycyjne (m.in. w portach morskich lub śródlądowych):
- maszyny i urządzenia
- roboty budowlane
- wartości niematerialne i prawne
- dodatkowe koszty w zakresie ochrony środowiska
- eksperymentalne prace rozwojowe
- usługi doradcze
Partnerstwo
Partnerstwo z podmiotami z Norwegii – państwa-darczyńcy – jest bardzo ważnym elementem Programu. Wszystkie projekty partnerskie będą premiowane dodatkowymi punktami podczas oceny wniosków o udzielenie grantu.

Ile możesz otrzymać?
Możesz otrzymać maksymalnie
2 000 000 euro
Wsparcie wyniesie do 80% wartości projektu, co oznacza, że Twój wkład to co najmniej 20% całkowitego kosztu projektu
Wysokość dofinansowania zależy od rodzaju firmy i lokalizacji projektu
Mikro i Małe przedsiębiorstwa*:
premia +20%
Średnie przedsiębiorstwa*:
premia +10%
Dofinansowanie w zależności od lokalizacji projektu:
Przykład
premia za rodzaj przedsiębiorstwa: 20% + lokalizacja projektu: 50%
Całkowita kwota środków na dofinansowanie projektów
9 350 000 euro
Dofinansowanie przedsiębiorcy ubiegającego się o wsparcie wyniesie:
- na usługi doradcze: do 50% wartości wydatków kwalifikowanych,
- na inwestycje: od 30% do 70% wartości wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z mapą pomocy regionalnej (mikro i małe przedsiębiorstwa - premia +20%, średnie przedsiębiorstwa - premia +10%),
- na prace rozwojowe: od 35% do 45% wartości wydatków kwalifikowanych,
- na inwestycję w portach morskich lub śródlądowych: do 80% wartości kosztów kwalifikowanych,
- na dodatkowe koszty w zakresie ochrony środowiska: do 80% wartości wydatków kwalifikowanych (w zależności od typu pomocy oraz wielkości i lokalizacji przedsiębiorstwa).
Minimalny poziom dofinansowania to równowartość 200 tysięcy euro.
Spotkanie informacyjne "Innowacje w obszarze wód morskich lub śródlądowych – Blue Growth"
Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy?
Napisz lub zadzwoń na infolinie 22 574 07 07 oraz 0 801 332 202 (koszt połączenia wg stawek operatora)
Dokumenty
- Ogłoszenie konkursu, drugi nabór - obowiązuje od 13.02.2023 r.
- Ogłoszenie konkursu, pierwszy nabór - obowiązuje od 28.12.2022 r.
-
Podstawy realizacji Programu
Załącznik nr 1 do ogłoszenia - obowiązuje od 4.02.2022 -
Definicje i skróty
Załącznik nr 2 do ogłoszenia -
Wskaźniki Programu
Załącznik nr 3 do ogłoszenia -
Warunki formalne
Załącznik nr 4 do ogłoszenia -
Kryteria wyboru projektów
Załącznik nr 5 do ogłoszenia - Pobierz wszystko
-
Wzór wniosku o udzielenie wsparcia
Aktualizacja z dnia 19.01.2022 r. - Instrukcja wypełniania Wniosku o udzielenie wsparcia
-
Tabele finansowe – wariant porównawczy
Załącznik nr 7 do ogłoszenia -
Tabele finansowe - wariant kalkulacyjny
Załącznik nr 7 do ogłoszenia -
Wzór umowy partnerstwa
Załącznik nr 6 do ogłoszenia -
Wzór kalkulacji dodatkowych kosztów inwestycji (pomoc na ochronę środowiska)
Załącznik nr 8 do ogłoszenia - Pobierz wszystko
-
Wzór umowy w sprawie projektu
Załącznik nr 10 do ogłoszenia - obowiązuje od 28.12.2022 r. -
Lista dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy w sprawie projektu
Załącznik nr 9 do ogłoszenia -
Informacja dla uczestnika projektu
Załącznik nr 6 do umowy - Oświadczenie wnioskodawcy dotyczące aktualności danych
- Oświadczenie o spełnianiu kryteriów MŚP
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- Oświadczenie o wysokości pomocy de minimis, de minimis w rolnictwie i rybołówstwie uzyskanej przez wnioskodawcę
- Analiza zgodności projektu z polityką ochrony środowiska
- Oświadczenie dotyczące kwalifikowalności VAT
- Oświadczenie o sytuacji ekonomicznej
- Oświadczenie o prowadzeniu działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej
- Tabela dotycząca sytuacji finansowej oraz zatrudnienia wnioskodawcy
- Weksel in blanco
- DEKLARACJA WEKSLOWA dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą
- DEKLARACJA WEKSLOWA dla osób prawnych /jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi
- Zalecenia dotyczce prawidowego wypeniania weksla in blanco i deklaracji
- Pobierz wszystko
-
Intensywność pomocy w poszczególnych kategoriach kosztów
Aktualizacja z dnia 31.01.2022 r. -
Tabela wydatków kwalifikowanych do wsparcia
Innowacje w obszarze wód morskich i śródlądowych - Wytyczne dotyczące konwersji – emisje gazów cieplarnianych
- Pobierz wszystko
- Ogłoszenie konkursu, drugi nabór - obowiązuje od 28.12.2022 r.,
-
Ogloszenie konkursu pierwszy nabór
Obowiązujące do 27.12.2022 r. -
Ogłoszenie konkursu - obowiązywał od 08.09.2022
Ogłoszenie konkursu, drugi nabór - obowiązujące do 27.12.2022 r. -
Wzór umowy w sprawie projektu - załącznik nr 10 do ogłoszenia
Obowiązujący do 28.12.2022 r. -
Ogłoszenie konkursu - obowiązywał od 29.03.2022
Obowiązujący do 08.09.2022 r. - Ogłoszenie konkursu - obowiązywało do 29.03.2022
-
Wzór umowy w sprawie projektu - załącznik nr 10 do ogłoszenia
Obowiązywał do 3.02.2022 r. -
Podstawy realizacji Programu - załącznik nr 1 do ogłoszenia
Obowiązywał do 3.02.2022 r. -
Intensywność pomocy w poszczególnych kategoriach kosztów
Obowiązywał do 30.01.2022 r. -
Intensywność pomocy w poszczególnych kategoriach kosztów
Obowiązywał do 12.01.2022 r. -
Intensywność pomocy w poszczególnych kategoriach kosztów
Obowiązywał do 18.01.2022 r. -
Wzór wniosku o udzielenie wsparcia
Obowiązujący do 18.01.2022 r. - Pobierz wszystko
FAQ
Jeśli w harmonogramie płatności przewidziano wypłatę zaliczki - jest ona wypłacana po ustanowieniu zabezpieczenia w formie weksla in blanco i wniesieniu gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Płatność z zaliczki może dotyczyć wszystkich rodzajów kosztów kwalifikowanych projektu, w tym również kosztów gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Zatem koszt gwarancji bankowej, który jest kwalifikowalny w ramach projektu i dofinansowany na poziomie 100%, jest wliczany do maksymalnej kwoty wartości zaliczki.
Koszt gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej zależy od warunków uzyskanych i wynegocjowanych w instytucji udzielającej gwarancji. Zazwyczaj stanowi określony procent od wartości kosztów składających się na sumę gwarancyjną. Dlatego najpierw należy oszacować koszty projektu, następnie wystąpić do instytucji udzielającej gwarancji w celu oszacowania kosztów gwarancji, a potem koszty tej gwarancji ująć we wniosku jako oddzielną pozycję. We wniosku o udzielenie wsparcia ujmuje się zatem szacunkową wartość gwarancji. Natomiast wartość dofinansowania na projekt jest sumą dofinansowań dla poszczególnych kategorii wydatków kwalifikowanych.
O pomoc w ramach naboru nie mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego. O dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, w tym, związki lub stowarzyszenia z udziałem samorządów spełniające jednak definicję małych i średnich przedsiębiorstw. W celu sprawdzenia możliwości ubiegania się o wsparcie można skorzystać z kwalifikatora msp dostępnego na stronie PARP https://kwalifikator.parp.gov.pl/.
Zgodnie z treścią cytowanego § 12 ustęp 3 umowy o udzielenie wsparcia dokonanie aktu darowizny na rzecz innej osoby lub podmiotu niebędącego Beneficjentem nieruchomości, w której realizowane są/były prace budowlane jest niemożliwe przed upłynięciem czasu wskazanego w powyższym paragrafie.
Nie ma wskazań co do ilości elementów działań podejmowanych w projekcie. Należy pamiętać, że wszelkie podejmowane działania powinny być ze sobą powiązane, wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb rynku, otoczenia, firmy itp. i się dopełniać tak, aby doprowadzić w projekcie do wdrożenia, wprowadzenia nowej usługi, produktu, rozwiązania w ofercie firmy i że ten efekt końcowy (przedmiot wdrożenia) powinien być innowacyjny w skali przynajmniej przedsiębiorstwa. Należy też rozważyć kosztochłonność prowadzonych działań i ich przełożenie na ocenę opłacalności projektu.
Jednocześnie przypominamy, iż zgodnie z § 17 ust. 8 i 9 Ogłoszenia konkursu:
PARP może wezwać wnioskodawcę do poprawy lub uzupełnienia wniosku w zakresie podlegającym ocenie spełniania kryteriów wyboru projektów. Możliwe jest jednokrotne dokonanie poprawy lub uzupełnienia wniosku w ramach danego kryterium. PARP może wezwać wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień w przypadku, gdy okaże się to niezbędne do oceny spełniania kryteriów wyboru projektów.
Zatem jeśli oceniający uznają, że projekt wymaga wyjaśnień lub korekty, w tym w przypadku np. błędnego przyporządkowania kategorii wydatków lub ujęcia w budżecie wydatków niekwalifikowanych, w trakcie oceny będzie możliwa poprawa lub uzupełnienie w tym zakresie.
Zakres wskazany w pytaniu i wydatki w nim opisane co do zasady będą uznane za kwalifikowane, jeśli spełnią kryteria oceny w zakresie wydatków (opisy kryterium oceny zostały ujęte w Załączniku 5 do Ogłoszenia konkursu). Uprzejmie informujemy, iż obszar działalności wnioskodawcy nie jest przedmiotem oceny, tylko zakres działalności której dotyczy projekt, zatem jeśli jest związany z zakresem tematycznym konkursu, będzie uznany za kwalifikujący się do objęcia wsparciem, a w tym wydatki z nim związane.
Zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją konkursową, w tym z Instrukcją wypełniania wniosku o udzielnie wsparcia, Załącznikiem 5 do Ogłoszenia – Kryteria wyboru projektów oraz do zapoznania się z pytaniami i odpowiedziami dotyczącymi konkursu na stronie PARP w zakładce FAQ: https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/innowacje-w-obszarze-wod-morskich-i-srodladowych#faq
Polecamy również zapoznanie się z przykładowymi projektami, które zostały rekomendowane do wsparcia w ramach schematu Innowacje w obszarze wód śródlądowych lub morskich z poprzedniego konkursu na stronie PARP, w zakładce: Sukcesy beneficjentów: https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/innowacje-w-obszarze-wod-morskich-i-srodladowych#practices
TAK- licencja wchodzi w zakres kategorii wydatków Nabycie nowych wartości niematerialnych i prawnych.
Co do zasady, w ramach kategorii wydatków „Nabicie wartości niematerialnych i prawnych” za kwalifikowane mogą zostać uznane wydatki na: patenty, licencje, know-how oraz inne prawa własności intelektualnej (jeśli spełniają łącznie warunki wskazane w § 7 ust. 1 pkt 1c Ogłoszenia konkursu) i będą stanowić inwestycję początkową. Natomiast odrębną kwestią jest ustalenie czy jest ona związana z projektem i celem schematu, co na tym etapie nie jest możliwe do ustalenia.
W związku z powyższym uprzejmie prosimy o analizę dokumentów programowych, tj. Ogłoszenia konkursu oraz Instrukcji wypełniania Wniosku o udzielenie wsparcia, ponieważ to na ich podstawie oceniający będą weryfikować złożony przez Panią wniosek, czy nabywane wartości niematerialne i prawne wskazane w zapytaniu, spełniają cele schematu, projektu, prowadzą do osiągnięcia wskaźników, w tym zysków i obrotów oraz czy wpływają na opłacalność projektu (kryterium 2 Załącznika 5 do Ogłoszenia konkursu).
Przy braku informacji na temat przedmiotu i celu projektu, przekazujemy poniżej informacje, które należy wziąć pod uwagę, rozważając wykorzystanie prototypu wytworzonego w ramach projektu.
Przede wszystkim, zgodnie z założeniami schematu Innowacje w obszarze wód śródlądowych lub morskich, projekt musi obejmować wdrożenie innowacji, co oznacza, że samo jej opracowanie w wyniku prac rozwojowych nie spełnia celu schematu. Zatem w przypadku, gdy projekt obejmuje opracowanie prototypu w ramach prac rozwojowych, przedmiotem projektu musi być co najmniej zastosowanie opracowanego prototypu we własnej działalności Wnioskodawcy.
Jednocześnie Instrukcja wypełniania wniosku zawiera informację, że eksperymentalne prace rozwojowe mogą obejmować opracowanie prototypów, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstrowania i walidacji.
Tak więc prototyp turbiny w wersji gotowej do komercjalizacji mógłby być wprowadzony na rynek, tj. udostępniony innemu podmiotowi (np. spółce celowej) na zasadach komercyjnych. Wnioskodawca będzie wówczas czerpał korzyści z jej komercyjnego wykorzystania, które powinny zostać wykazane we wniosku jako składowa opłacalności projektu.
Minimalny wymagany poziom przychodów 20 tys. EUR, które powinien uzyskiwać wnioskodawca składający wniosek o udzielenie wsparcia, dotyczy przychodów ogółem z całej działalności podmiotu.
W § 5 Ogłoszenia (kwalifikowalność wnioskodawcy) wskazano warunki jakie musi spełnić Wnioskodawca w tym warunek uzyskania minimalnych przychodów ze sprzedaży, które wynoszą 20 tys. EUR, zgodnie z przelicznikiem wskazanym również w tym paragrafie (ust.3). Ogłoszenie zawiera również przypis nr 3 do § 5 wskazujący, że przez przychody ze sprzedaży należy rozumieć: Przychody netto ze sprzedaży towarów, usług lub robót. Wartość ta musi być taka sama jak wartość wpisana tabeli finansowej stanowiącej załącznik do wniosku (tabela B – Zysk i straty bez projektu).
Ustalenie grupy klientów planowanej do budowy, rozbudowy lub modernizacji przystani/mariny/portu jest istotne przede wszystkim ze względu na wykluczenie możliwości sfinansowania infrastruktury transportowej oraz środków transportu w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej (poziom intensywności zależy wtedy od lokalizacji inwestycji oraz od statusu przedsiębiorstwa (mały lub średni). Z kolei w przypadku pomocy na porty (intensywność 80% niezależnie od lokalizacji i wielkości przedsiębiorstwa) wydatki można uznać za kwalifikowane m.in. pod warunkiem, że: są związane z transportem i nie są związane z suprastrukturą portową. W kontekście procentowego określenia potencjalnych klientów przystani istotne jest zatem, ustalenie, czy przystań będzie świadczyła usługi portowe związane z transportem (klienci prowadzący działalność transportową) a jeśli tak, to niezależnie od % takich usług związanych z transportem, nie jest możliwe sfinansowanie inwestycji w budowę lub rozbudowę przystani z regionalnej pomocy inwestycyjnej. Jest natomiast możliwe sfinansowanie w ramach pomocy na porty mając na względzie wszystkie ograniczenia związane z grupą kosztów, które nie są uznane za kwalifikowane z tego rodzaju pomocy (strona 55 i następne Instrukcji wypełniania wniosku). I jednocześnie wydatki te, niekwalifikowane w pomocy na porty – jeśli związane z transportem – nie mogą być również sfinansowane z regionalnej pomocy inwestycyjnej (pozycje kategorii wydatków we wniosku: roboty budowalne, środki trwałe wartości prawne i niematerialne).
Należy mieć jednocześnie na względzie, że ostateczna ocena prawidłowości i dopuszczalności pomocy publicznej będzie przedmiotem oceny merytorycznej po zapoznaniu się z pełnym opisem projektu oraz ewentualnymi wyjaśnieniami i uzupełnieniami. Jednocześnie informujemy że zgodnie z § 17 ust. 8 Ogłoszenia o konkursie PARP może wezwać wnioskodawcę do poprawy lub uzupełnienia wniosku w zakresie podlegającym ocenie spełniania kryteriów wyboru projektów. Możliwe jest jednokrotne dokonanie poprawy lub uzupełnienia wniosku w ramach danego kryterium.
Termin na rozliczenie środków z wsparcia (rozliczenie końcowe projektu) powinno nastąpić do 30 kwietnia 2024 r., co wskazaliśmy w § 7 ust. 2 Ogłoszeniu konkursu. Data ta określa końcowy termin kwalifikowalności wydatków projektu. Zatem do 30 kwietnia 2024 r. powinien zostać zrealizowany projekt pod względem rzeczowym oraz finansowym i powinien zostać złożony wniosek o płatność końcową, rozliczający wydatki projektowe poniesione (zapłacone) do tego dnia oraz powinno zostać wykazane przeprowadzenie wszystkich prac zaplanowanych w projekcie, na podstawie protokołów odbioru robót budowlanych, odbioru środków trwałych, dokumentacji odbioru prac przez inspektorów nadzoru budowlanego i innych wymaganych służb. Do tego dnia powinna zostać zrealizowana inwestycja, tak aby nastąpiło jej wdrożenie.
Przystępując do konkursu, zgodnie z dokumentacją konkursową i kryterium oceny nr 4 (Załącznik nr 5 do Ogłoszenia konkursu), należy we wniosku opisać i wykazać w jakim stopniu projekt jest przygotowany do realizacji i jest wykazać, że jest wykonalny. W tym zakresie, trzeba wykazać m.in. czy wnioskodawca posiada już wszystkie niezbędne zgody administracyjne lub na jakim etapie uzyskiwania ich jesteście, wskazać zasoby w ramach nieruchomości oraz inne zasoby techniczne i kadrowe. Brak wymaganych zgód, decyzji i innych wymaganych dokumentów pozwalających na rozpoczęcie realizacji inwestycji na dzień składania wniosku na konkurs nie powoduje automatycznie jego odrzucenia na etapie oceny. Może wpłynąć jedynie na obniżenie maksymalnej punktacji w danym kryterium. Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że umowa w sprawie projektu będzie mogła być zawarta tylko z podmiotami, które na dzień podpisywania umowy posiadają wszystkie wymagane dokumenty administracyjne pozwalające na rozpoczęcie inwestycji.
W kwestii zapytania dotyczącego posiadania odpowiednich dokumentów od Wód Polskich, to informujemy, iż w przedstawionym zakresie PARP nie jest właściwą instytucją do udzielania wskazówek dotyczących zakresu prawa wodnego pod planowaną inwestycję. Inwestycja powinna być zgodna z przepisami Prawa wodnego, Prawa budowlanego, Prawa morskiego, itd. oraz spełniać wszystkie warunki administracyjne do rozpoczęcia inwestycji itp. Zatem w przedmiotowym zakresie powinien Pan zwrócić się z zapytaniem do odpowiedniego organu administracji Wód Polskich w danym regionie, w którego kompetencjach mieści się dana sprawa.
Projekty składane na konkurs powinny być zgodne z Ogłoszeniem o konkursie, ale planowane w ramach nich inwestycje powinny być zgodne z przepisami krajowymi.
W zakresie zapytania o długookresową umowę na użytkowanie gruntów uprzejmie informujemy, iż na podstawie Art. 8.14 pkt 1 Regulacji w sprawie wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 przyjętych przez Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych w dniu 23.09.2016 zgodnie z art. 10.5 Umowy pomiędzy Królestwem Norwegii a Unią Europejską w sprawie Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 (źródło: https://www.eog.gov.pl/media/89450/Regulacje_NMF_na_lata_2014_2021_FINAL_20190207.pdf) możliwe jest inwestowanie w nieruchomości i/lub grunt (w tym remonty) jeśli będzie utrzymany okres trwałości projektu (co najmniej pięciu lat od zakończenia projektu), a nieruchomości i/lub grunty będą wykorzystywane do celów projektu zgodnie z postanowieniami umowy w sprawie projektu.
Dlatego, jeśli Wnioskodawca będzie dysponował nieruchomością wykorzystywaną w projekcie na podstawie umowy dzierżawy lub umowy najmu, wydatki związane z budową, rozbudową lub remontem np. budynku niebędącego własnością wnioskodawcy mogą być uznane za kwalifikowane pod warunkami:
1. umowa dzierżawy/najmu jest zawarta na piśmie, na okres obejmujący okres realizacji projektu i okres trwałości projektu (przynajmniej 5 lat po zakończeniu projektu);
2. z umowy dzierżawy/najmu wynika, że dzierżawiący/najemca ma prawo dokonać rozbudowy i ponosić wydatki na budynek we własnym imieniu oraz, że właściciel budynku nie zwraca mu poniesionych nakładów na rozbudowę (co byłoby niedozwolonym podwójnym finansowaniem);
3. w sytuacji rozwiązania umowy dzierżawy/najmu zawiera ona postanowienie, z którego wynika, że właściciel budynku zapewni utrzymanie celów projektu w okresie realizacji projektu i do zakończenia okresu trwałości projektu.
Zatem mając na uwadze to, że cel projektu będzie prawidłowo realizowany, zachowana zostanie trwałość projektu i Beneficjent będzie dysponował nieruchomością w okresie obejmującym zarówno okres realizacji projektu, jak i wymagany okres trwałości projektu - dopuszczalnym jest ponoszenie wydatków na nabycie robót i materiałów budowlanych w sytuacji dysponowania nieruchomością na podstawie umowy dzierżawy lub najmu.
Należy także pamiętać, że na mocy postanowień § 12 pkt 3 Umowy w sprawie projektu w okresie trwałości projektu Beneficjent nie ma prawa wyremontowanych nieruchomości podnająć lub poddzierżawić oraz obciążyć hipoteką (za wyjątkiem hipoteki na rzecz PARP - jeśli wystąpi taka konieczność).
§ 12 wspomnianego wzoru umowy ws. projektu stanowi:
1. W projekcie, w którym udzielana jest regionalna pomoc inwestycyjna, Beneficjent zobowiązany jest do utrzymania inwestycji w regionie otrzymującym pomoc przez co najmniej 5 lat od rozliczenia projektu. Nie wyklucza to wymiany w tym okresie przestarzałych lub zepsutych instalacji lub sprzętu, pod warunkiem utrzymania działalności gospodarczej w tym okresie w regionie otrzymującym pomoc.
2. W przypadku projektów, w których kwalifikowalna jest cena zakupu środka trwałego, Beneficjent zobowiązany jest przez okres 5 lat od rozliczenia projektu: zachować własność oraz wykorzystywać środek trwały na cele projektu, ubezpieczać środek trwały na wypadek jego utraty lub zniszczenia oraz przeznaczać odpowiednie środki na jego serwisowanie i funkcjonowanie.
3. W przypadku projektów, w których kwalifikowalne są roboty budowlane, Beneficjent zobowiązany jest przez okres 5 lat od rozliczenia projektu: zachować własność oraz wykorzystywać na cele projektu nieruchomość, której dotyczyły te roboty. W tym okresie nieruchomość nie może być przedmiotem najmu, dzierżawy oraz nie może być obciążona hipoteką*.
* Dopuszczalne jest obciążenie hipoteką na rzecz instytucji udzielającej Beneficjentowi finansowania na projekt.
Polecane poradniki, raporty i katalogi

Raport
Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań (maj 2023)

Raport
Monitoring aktywności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej w ramach Krajowej Inteligentnej Specjalizacji. Raport miesięczny nr 13. Kwiecień 2023

Raport
Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań (kwiecień 2023)
Inne dofinansowania, które mogą Cię zainteresować
Wyniki i archiwum
Dokumentacja
Start w konkursie
Poznaj cel i zakres konkursu oraz zasady wyboru i oceny projektów
- Ogłoszenie konkursu - obowiązuje od 28.12.2022 r.
- Ogłoszenie konkursu obowiązuje od 10.12.2021 r.
-
Podstawy realizacji Programu - wersja obowiązująca od 4.02.2022 r.
Załącznik nr 1 do ogłoszenia -
Definicje i skróty
Załącznik nr 2 do ogłoszenia -
Wskaźniki Programu - wersja obowiązująca od 10.12.2021 r.
Załącznik nr 3 do ogłoszenia -
Warunki formalne
Załącznik nr 4 do ogłoszenia -
Kryteria wyboru projektów - obowiązujące od 11.02.2021 r.
Załącznik nr 5 do ogłoszenia
Składanie wniosku o udzielenie wsparcia
Zobacz, jak wypełnić wniosek i jakie dokumenty załączyć do wniosku
- Wzór wniosku o udzielenie wsparcia
- Instrukcja wypełniania wniosku o udzielenie wsparcia - obowiązująca od 6.10.2020 r.
-
Tabele finansowe - wariant kalkulacyjny - obowiązujące od 18.03.2020 r.
Załącznik nr 7 do ogłoszenia -
Tabele finansowe – wariant porównawczy - obowiązujące od 18.03.2020 r.
Załącznik nr 7 do ogłoszenia -
Wzór umowy partnerstwa obowiązujący od 04.02.2020
Załącznik nr 6 do ogłoszenia -
Wzór kalkulacji dodatkowych kosztów inwestycji (pomoc na ochronę środowiska) – obowiązuje od 6.10.2020 r.
Załącznik nr 8 do ogłoszenia
Podpisywanie umowy
Bądź przygotowana(y) na podpisanie umowy, przeczytaj i wypełnij niezbędne dokumenty
-
Wzór umowy w sprawie projektu
Załącznik nr 10 do ogłoszenia - obowiązuje od 28.12.2022 r. -
Wzór umowy w sprawie projektu - obowiązujący od 04.02.2022 r.
Załącznik nr 10 do ogłoszenia -
Lista dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy w sprawie projektu - obowiązuje od 10.03.21 r.
Załącznik nr 9 do ogłoszenia -
Informacja dla uczestnika projektu
Załącznik nr 6 do umowy - Oświadczenie wnioskodawcy dotyczące aktualności danych
- Oświadczenie o spełnianiu kryteriów MŚP
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- Oświadczenie o wysokości pomocy de minimis, de minimis w rolnictwie i rybołówstwie uzyskanej przez wnioskodawcę
- Analiza zgodności projektu z polityką ochrony środowiska
- Oświadczenie dotyczące kwalifikowalności VAT
- Oświadczenie o sytuacji ekonomicznej
- Oświadczenie o prowadzeniu działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej
- Tabela dotycząca sytuacji finansowej oraz zatrudnienia wnioskodawcy
- Weksel in blanco
- DEKLARACJA WEKSLOWA dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą
- DEKLARACJA WEKSLOWA dla osób prawnych /jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi
- Zalecenia dotyczce prawidowego wypeniania weksla in blanco i deklaracji
Dodatkowe dokumenty
Materiały pomocnicze
- Intensywność pomocy w poszczególnych kategoriach kosztów
-
Tabela wydatków kwalifikowanych do wsparcia
Innowacje w obszarze wód morskich i śródlądowych - Wytyczne dotyczące konwersji – emisje gazów cieplarnianych
Starsze wersje dokumentów
-
Podstawy realizacji programu - obowiązujący do 3.02.2022
Załącznik nr 1 do ogłoszenia -
Wzór umowy w sprawie projektu - obowiązujący do 3.02.2022 r.
Załącznik nr 10 do ogłoszenia - Ogłoszenie konkursu - wersja obowiązująca do 09.12.2021 r.
-
Podstawy realizacji Programu - wersja obowiązująca do 09.12.2021 r.
Załącznik nr 1 do ogłoszenia -
Wskaźniki Programu - wersja obowiązująca do 09.12.2021 r.
Załącznik nr 3 do ogłoszenia -
Wzór umowy w sprawie projektu - obowiązujący do 01.09.2021 r.
Załącznik nr 10 do ogłoszenia -
Wzór umowy w sprawie projektu - obowiązujący do 14.07.2021 r.
Załącznik nr 10 do ogłoszenia - Wzór umowy w sprawie projektu - obowiązujący do 13.05.2021 r.
-
Wzór umowy w sprawie projektu - obowiązujący do 27.04.2021 r.
Załącznik nr 10 do ogłoszenia - Lista dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy w sprawie projektu - obowiązywała do 9.03.21 r.
- Ogłoszenie o konkursie - obowiązujące od 13.03.2020 do 10.02.2021 r.
-
Kryteria wyboru projektów - obowiązujące do 13.03.2020 do 10.02.2021 r.
Załącznik 5 - Wzór kalkulacji dodatkowych kosztów inwestycji (pomoc na ochronę środowiska) – obowiązujący do 5.10.2020
- Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie - obowiązująca do 5.10.2020
- Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie - obowiązująca od 4.03.2020 do 19.04.2020
-
Tabele finansowe - wariant kalkulacyjny - obowiązujące od 14.02.2020 r. do 17.03.2020
Załącznik nr 7 do ogłoszenia -
Tabele finansowe – wariant porównawczy - obowiązujące od 14.02.2020 r. do 17.03.2020
Załącznik nr 7 do ogłoszenia - Ogłoszenie konkursu obowiązywało do 12.03.2020
- Instrukcja wypełniania wniosku o udzielenie wsparcia - obowiązująca do 3.03.2020 r.
- Wzór umowy partnerstwa obowiązujący do 03.02.2020
-
Tabele finansowe - wariant kalkulacyjny - obowiązujące do 13.02.2020 r.
Załącznik nr 7 do ogłoszenia -
Tabele finansowe – wariant porównawczy - obowiązujące do 13.02.2020 r.
Załącznik nr 7 do ogłoszenia - Wzór wniosku o udzielenie wsparcia obowiązujący do 2.01.2020
- Podstawy realizacji programu obowiązujące do 06.12.2019
- Wzór umowy w sprawie projektu obowiązujący do 06.12.2019