Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Autorzy: Praca zbiorowa
Aspekty pracy zdalnej z perspektywy pracownika, pracodawcy i gospodarki
Raport poświęcony pracy zdalnej – nowemu wymiarowi pracy, upowszechnionemu przez pandemię.
Pobierz wybrany format publikacji:
Do marca 2020 r. praca zdalna była zjawiskiem na tyle marginalnym, że nie miała odzwierciedlenia w przepisach prawnych. Po wybuchu pandemii – wobec braku odpowiednich zapisów w Kodeksie pracy – na potrzeby chwili pracę zdalną dookreślono w tzw. ustawie covidowej (Dz.U. 2020 poz. 374). Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę poza miejscem jej stałego wykonywania. Aby zatem uznać pracę za zdalną, niezbędne jest polecenie pracownikowi przez pracodawcę wykonywania pracy poza miejscem jej stałego wykonywania.
Wiele podmiotów pracuje obecnie w tym systemie bez większych zakłóceń i planuje to kontynuować, szczególnie w branżach kreatywnych. Dla innych podmiotów praca zdalna oznacza mniejsze lub większe problemy techniczne i kadrowe, gdyż brak regulacji nie ułatwia porozumienia między pracodawcami a pracownikami, a konieczność zapewnienia pracownikom bezpiecznego wykonywania pracy z domu okazuje się sporym wyzwaniem, szczególnie dla małych firm. Są oczywiście również i takie firmy, które z uwagi na swą specyfikę nie mogą realizować zadań w trybie pracy zdalnej.
Można już przyjąć, że praca zdalna na masową skalę nie skończy się wraz z wygaszeniem epidemii. Jej wpływ na rynek pracy i gospodarkę wydaje się być duży, choć od wybuchu pandemii minęło jeszcze zbyt mało czasu, aby można było dokładnie określić zakres i rodzaj zmian. W niniejszym raporcie zebrano opinie i dotychczasowe wyniki badań nad zjawiskiem pracy zdalnej ze świadomością, że zjawisko wymaga dalszego uważnego monitorowania. Jednak na chwilę obecną prezentowany Państwu raport można uznać za w miarę kompletne kompendium wiedzy na temat pracy zdalnej. Zapraszamy do lektury.
Spis treści
Wstęp
- Praca zdalna z perspektywy pracodawcy i pracownika
1.1. Praca zdalna w opinii pracowników i pracodawców
1.2. Dylematy zdalnego zarządzania pracownikami
1.3. Zapotrzebowanie na kompetencje w pracy zdalnej
- Praca zdalna – obraz przemian w Polsce oraz krajach Unii Europejskiej
2.1. Praca zdalna w liczbach
2.2. Work-life balance a praca zdalna
2.3. Prawo do bycia offline w dobie pracy zdalnej
- Perspektywy pracy zdalnej, jej rola i znaczenie dla gospodarki, firm oraz pracowników
Podsumowanie
Bibliografia
Inne publikacje, którę mogą Cię zainteresować

Raport
Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań Listopad 2021