11 sierpnia 2023
Nowy serwis BUR - dążymy do perfekcji
Udostępnij
Jako największa polska platforma oferująca najbardziej poszukiwany towar: wiedzę, musimy nieustannie dążyć do perfekcji: usprawniać działanie i dodawać kolejne potrzebne naszym odbiorom funkcje – mówi o serwisie Bazy Usług Rozwojowych Paweł Startek, kierownik sekcji Centrum wiedzy i systemów informatycznych w Departamencie Usług Rozwojowych PARP. Właśnie dlatego serwis BUR doczekał się zmiany.
Nowa odsłona serwisu BUR oraz serwisu informacyjnego Bazy już jest gotowa. Użytkownicy mogą się przekonać, że BUR w nowym wydaniu stał się bardziej intuicyjny, bardziej spójny , łatwiejszy w obsłudze dla swoich użytkowników. – Zasadnicza idea przyświecająca zmianom wdrażanym na stronie Bazy Usług Rozwojowych jest następująca: dotąd było świetnie, a teraz jest jeszcze lepiej, bo sprawniej, wygodniej, przy tym dużo bardziej mobilnie – mówi Paweł Startek. Wszystko po to, by obecni w BUR usługodawcy oraz poszukujący kursów i szkoleń z łatwością poruszali się po systemie i wyszukiwali potrzebne im informacje, jeszcze chętniej sięgali do Bazy i by serwis przyciągał kolejnych użytkowników i kolejne podmioty.
Jedyne takie miejsce w sieci
Baza Usług Rozwojowych to unikatowa na polskim rynku platforma internetowa, która działa podobnie, jak popularne platformy sprzedażowe, gdzie oferowane i nabywane są produkty lub usługi. Prowadzony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości serwis wyróżnia nie tylko skala działalności, liczba użytkowników, ale też rodzaj oferowanego towaru: to szkolenia, kursy zawodowe, doradztwo, studia podyplomowe czy mentoring. W minionym roku za pośrednictwem BUR zawartych zostało 40 tys. umów na realizację szkoleń lub doradztwa na łączną kwotę niemal 416 mln zł. – Cały czas trzymamy rękę na pulsie. Nasz serwis żyje, zmienia się, ale zmieniają się też potrzeby i oczekiwania użytkowników. Nie działamy w próżni: obserwujemy, jak zmieniają się trendy dotyczące serwisów internetowych, jakie są nowe, dostępne technologie – wyjaśnia Paweł Startek. Jak dodaje nie bez znaczenia jest też fakt, że serwis BUR coraz częściej przeglądany jest na urządzeniach mobilnych, stąd potrzeba jeszcze lepszego dostosowania witryny do wymogów takich urządzeń. – Właśnie dlatego, obok nieustannego ulepszania dotychczasowego serwisu, rozpoczęliśmy pracę nad jego wizualną zmianą . Projektując i tworząc nową witrynę wzięliśmy pod uwagę to, co o stronie internetowej BUR mówią i piszą nam jej użytkownicy. Przeanalizowaliśmy też uwagi przedstawione nam przez autorów audytu użyteczności bazy - Badanie to było dla nas bardzo ważnym sygnałem, jakich jeszcze usprawnień potrzebują lub będą niebawem potrzebować nasi użytkownicy – podkreśla Paweł Startek.
Nowa odsłona z 2020 r.
Serwis BUR obecną formę przyjął trzy lata temu. Późnym latem 2020 roku zaoferował swoim użytkownikom m.in. łatwiejszą niż wcześniej rejestrację, bardziej czytelny interfejs użytkownika, uproszczoną nawigację oraz nowoczesną wyszukiwarkę. Także wówczas unowocześnienie serwisu wymogła szybko rosnąca popularność BUR, coraz większe potrzeby użytkowników oraz zachodzące zmiany technologiczne. Użytkownicy poczuli różnicę natychmiast: serwis stał się jeszcze wygodniejszy w obsłudze, mechanizm nawigacji po systemie – bardziej czytelny, wyszukiwanie potrzebnych informacji – dużo prostsze i bardziej efektywne. – Oczywiście nie jest tak, że od tamtego czasu do dziś nasza platforma działa w niezmienionej formie i wersji – wdrożone w ostatnich trzech latach zmiany są bardzo duże, choć nie zawsze widoczne na pierwszy rzut oka. Niemal cały czas wprowadzaliśmy nowe funkcje, dodawaliśmy kolejne funkcjonalności i usprawnienia – zarówno w samej Bazie Usług Rozwojowych, jak i w innych częściach serwisu. Baza zyskała chociażby porównywarkę ofert – o wdrożenie takiej funkcjonalności wnioskowali użytkownicy. Dużo więcej zmian i usprawnień wdrożyliśmy "pod maską" systemu – zwykły użytkownik nie jest ich nawet świadom – wyjaśnia Paweł Startek. Jak dodaje warto zauważyć, jak w ciągu tych trzech lat zmieniła się skala Bazy Usług Rozwojowych. Od początku działania Bazy do wrześniu 2020 roku w serwisie znajdowało się prawie pół miliona ofert szkoleniowo-doradczych proponowanych przez 5 tys. firm szkoleniowych, z których skorzystało 350 tys. użytkowników. Do chwili obecnej szkolenia i doradztwo wybrało z Bazy ponad 600 tys. użytkowników, zamieszczono w niej ponad 760 tys. ofert usług szkoleniowych i doradczych. Zarejestrowanych jest ponad 7 tysięcy firm szkoleniowych i doradczych. W minionym roku każdego miesiąca w BUR publikowano średnio 10 tys. nowych usług rozwojowych. Co miesiąc swoje konta w BUR zakładało średnio 7,5 tysięcy nowych użytkowników zainteresowanych korzystaniem z szerokiej oferty systemu.
Mobile first
Paweł Startek podkreśla, że żaden użytkownik otwierający nową odsłonę serwisu nie powinien czuć się zagubiony. Jest dużo zmian, ale wszystko jest bardzo czytelnie rozmieszczone, obsługa jeszcze bardziej intuicyjna. Bez problemu w serwisie odnajdzie się nowy użytkownik chcący się zarejestrować w Bazie, a także poszukujący ofert szkoleniowo-doradczych. Z łatwością można odszukać informacje o rynku usług rozwojowych, wszystkie dane w jednym miejscu znajdzie zainteresowany oferowaniem swoich usług w BUR przedstawiciel firmy świadczącej usługi rozwojowe. – Przy tworzeniu nowej witryny chodziło nam o to, by była ona nowoczesna; by uwzględniała wszystko to, co oferują współczesne technologie i rozwiązania informatyczne. Zależało nam też na większej niż dotąd spójności części składowych wchodzących w skład naszego serwisu: bazy usług, aktualności, analiz i materiałów przygotowanych przez ekspertów, informacji o ważnych dla środowiskach wydarzenia oraz instrukcji i tutoriali dotyczących funkcjonowania i obsługi BUR. W nowej odsłonie witryny wszystko to jest bardziej ujednolicone, łatwo dostępne w ramach rozbudowanego, ale bardzo intuicyjnego menu - wyjaśnia. Paweł Startek precyzuje, że o ile przebudowa całego serwisu z 2020 roku miała charakter systemowy, była bardzo szeroka i wszechstronna, tym razem ma ona na celu przede wszystkim zwiększenie wygody obsługi. – Tej strony nie trzeba będzie się uczyć od nowa – będzie tylko jeszcze prościej i wygodniej, niż dotąd. Rewolucja objęła głównie stronę wizualną naszej witryny, jej ergonomię. Jeśli chodzi o mechanizmy funkcjonowania chociażby samej Bazy Usług Rozwojowej zmiany są kosmetyczne - podkreśla. Przy projektowaniu nowego serwisu szczególna uwaga zwrócona została na podejście "mobile first". – Widzimy, jak niemal z dnia na dzień rośnie zainteresowanie serwisem wśród użytkowników przeglądających serwis za pomocą urządzeń mobilnych. Właśnie dlatego tak istotne było zweryfikowanie wszelkich elementów witryny właśnie pod kątem ich funkcjonalności, czytelności, szybkości ładowania np. na ekranie smartfona. Pod tym kątem projektowana była strona główna serwisu. Użytkownicy urządzeń mobilnych z pewnością będą zadowoleni - mówi Paweł Startek.
O ile dotąd cały serwis był bardzo rozbudowany, użytkownik mógł mieć poczucie, że przechodzi do kolejnych, odrębnych segmentów witryny, w nowej odsłonie wszystko jest spójne, jednolite i dostępne na dwa – trzy kliki myszką. – Wiemy, że tego chcieli od nas nasi użytkownicy. Teraz wprost ze strony głównej łatwo można znaleźć nie tylko potrzebne kursy i szkolenia, ale też informacje o dofinansowaniach dostępnych w poszczególnych regionach, najnowsze informacje z branży. Całe kompendium wiedzy dostępne jest w ramach jednego menu i bardziej kompaktowej, czytelniejszej strony głównej – mówi Paweł Startek. Nowością jest osobna strefa dla dostawców usług ze wszystkimi zebranymi w jednym miejscu materiałami dla firm oferujących usługi w BUR oraz pełne kompendium wiedzy dla tych podmiotów, które chciałyby się w BUR znaleźć. – Teraz jeszcze prościej do nich trafić – podkreśla Startek.
W nieustannym rozwoju…
Nowa odsłona serwisu stworzona została w oparciu o dotychczasowe doświadczenia związane z administrowaniem portalem, na podstawie uwag sygnalizowanych przez użytkowników oraz wniosków z przeprowadzonego w ostatnim czasie gruntownego audytu funkcjonalności całego, dostępnego obecnie serwisu. Paweł Startek zapewnia, że podobnie, jak obecnie dostępny serwis, również i nowa witryna będzie nieustająco usprawniana – dla wygody jej odbiorców.
– Zależy nam na tym, by cały serwis był jednolity pod względem wizualnym oraz nawigacji. By wszystkie zawarte w naszej witrynie informacje były łatwiejsze do odnalezienia. Chcieliśmy też, by wyszukiwarka usług rozwojowych była jeszcze bardziej intuicyjna i by była dostępna od razu po wejściu na stronę BUR. Myślę, że w nowej odsłonie serwisu udało nam się sprostać potrzebom nawet najbardziej wymagających użytkowników - mówi Paweł Startek.
Warte podkreślenia jest, że oferta Bazy Usług Rozwojowych wyróżnia się na polskim rynku szkoleniowym wysoką jakością szkoleń, wiarygodnością, certyfikowanymi dostawcami usług. Także sam serwis BUR musi się wyróżniać w sieci spełnianiem najwyższych standardów jakości, niezawodnością, szybkością działania i łatwością obsługi. I choć witryna już teraz cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, nowy serwis musi być gotów na jeszcze większe oblężenie. A to za sprawą kolejnych, bardzo dużych pieniędzy które trafiają na szkolenia i doradztwo w nowym rozdaniu środków europejskich. Dostępna dotychczas pula środków potroi się i wyniesie około 7 mld zł. Oznacza to ogromny wzrost liczby osób, które będą poszukiwały usług na pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych. Teraz serwis BUR z pewnością będzie gotowy na każdą, nawet największą liczbę użytkowników.